Wanneer is het handig om een boekhouder in te huren?

Wanneer is het handig om een boekhouder in te huren?

Wanneer je van plan bent om je eigen bedrijf te starten, komen er veel vragen en beslissingsmomenten op je af. Een van de onderwerpen waarmee je aan de slag moet, is de administratie. Zoals ik in Met een klein budget starten met een onderneming zei, kan het in het begin handig en minder prijzig zijn om de administratie zelf te doen via een boekhoudprogramma. In deze blog bespreek ik wanneer en waarom het wel handig kan zijn om een boekhouder in te schakelen.

‘Wanneer is het handig om een boekhouder in te huren?’ Wanneer je van plan bent om je eigen bedrijf te starten, komen er veel vragen en beslissingsmomenten op je af. Een van de onderwerpen waarmee je aan de slag moet, is de administratie. In het begin kan het handig en minder prijzig zijn om de administratie zelf te doen. In deze blog bespreek ik wanneer en waarom het wel handig kan zijn om een boekhouder in te schakelen: http://bit.ly/WanneerBoekhouder

Wat voor financiële administratie moet de zzp’er voeren?

De ondernemer is verplicht een financiële administratie bij te houden. De KVK legt uit dat de Belastingdienst het volgende van je wil:

  • Ontvangen facturen en kopieën van uitgaande facturen
  • Transactieoverzichten
  • Kasadministratie
  • Contracten en correspondentie met opdrachtgevers en leveranciers
  • Urenadministratie
  • Reisadministratie voor auto en/of openbaar vervoer
  • Belastingen, zowel btw als inkomstenbelasting
  • Modelovereenkomst (voorheen VAR)
  • Bedrijfscorrespondentie

Wat doet een boekhouder?

De boekhouder kan onder andere de jaarrekening opstellen voor je. Andere voorbeelden zijn de belastingaangiftes opstellen en tijdig indienen, facturen opstellen en versturen en de salarisadministratie uitvoeren. De boekhouder zorgt er ook voor dat je goed financieel overzicht hebt.

Waarom is het handig om een boekhouder in te schakelen?

Ik ben eigenlijk al vrij snel overgestapt naar een boekhouder. Inderdaad, een boekhouder kost geld. Maar ik zat constant te prutsen met internationale btw-regels en andere regels van de Belastingdienst. Als gevolg daarvan moest ik wel eens een correctie aanvragen bij de Belastingdienst. Had ik nog geen aangifte gedaan, dan zat ik weleens mijn administratie te corrigeren. Het leverde me een hoop frustratie op die mijn zin in het ondernemen wegnam. Dat is wel het laatste wat je wil!

De belangrijkste reden is echter dat tijd geld is. Je investeert in een boekhouder, maar jij hebt tijd om te doen wat je daadwerkelijk moet doen: je core business. En je zult al snel merken dat randzaken heel veel tijd en energie opslurpen. Dat maakt het de investering meer dan waard om die randzaken door anderen te laten uitvoeren.

Wanneer is het handig om een boekhouder in te schakelen?

Voor mij persoonlijk kwam dat moment al zeer snel. Het eerste jaar heb ik alles zelf gedaan. Ik kwam, zoals je hebt kunnen lezen, erachter dat mijn talenten niet liggen bij de administratie. Na die tijd heb ik mijn netwerk ingezet. Ik vroeg welke boekhouder een fijn persoon is om de boekhouding over te nemen. Direct kwam ik uit bij de persoon die tot op de dag van vandaag nog mijn boekhouding doet.