User Generated Content: De Basisprincipes

User Generated Content: De Basisprincipes

Tijdens mijn blog over vertaalmachines bleek dat deze wel geschikt zijn bij User Generated Content. Over User Generated Content (UGC) is veel informatie beschikbaar en ik blijk er een groentje in te zijn. Daarom heb ik een onderzoek ingesteld. In deze blog geef ik een overzicht van de grondbeginselen van UGC, zodat iedereen wat basiskennis hierover heeft. Ik maak gebruik van twee artikelen: “Hoe gebruik je User Generated Content in marketing en communicatie?” (Marten Waardenburg, 8-8-2012, decommunicatiedesk.nl) en “De invloed van User Generated Content” (Judith Verburgh, oktober 2010, loyaltfacts.nl)

User Generated Content (UGC): De Basisprincipes

Vragen

Ik zal de volgende vragen beantwoorden:

  1. Wat is User Generated Content?
  2. Waar vind je User Generated Content?
  3. Hoe krijg je User Generated Content?
  4. Wat kunnen bedrijven met User Generated Content?
  5. Hoe kun je User Generated Content bevorderen?
  6. Waar moet je op letten bij User Generated Content?

Wat is UGC?

UGC omvat volgens Waardenburg alle content die niet door de zender, maar door gebruikers is geproduceerd. Denk bij content aan tekst, maar ook bijvoorbeeld foto’s, videobeelden en geluidsopnamen. In de digitale wereld is dit steeds makkelijker geworden en veel mensen gebruiken hun eigen platform hiervoor in plaats van te wachten tot de media hun een platform aanbieden. Dit heeft geresulteerd in een participatiecultuur: consumenten willen actief deelnemen, waardoor er een dynamisch medialandschap ontstaat.


Waar vind je UGC?

Volgens Verburgh stelt UGC consumenten in staat commentaar, een evaluatie of een mening te plaatsen op het internet. Volgens haar zijn er daardoor drie soorten websites met UGC: aankoopwebsites, social network sites en gecombineerde sites.

  • Aankoopwebsites: consumenten plaatsen reviews van producten en diensten op de website van de leverancier. Zo proberen leveranciers de aankoopbeslissing positief te beïnvloeden. Mijn feedbackformulier is hier een voorbeeld van.
  • Social network sites: Op Facebook, Twitter, YouTube en Instagram (o.a.) plaatsen mensen meningen, ervaringen, afbeeldingen, filmpjes enzovoorts. Berichten (zowel negatief als positief) kunnen binnen no time viral worden. Mensen die positieve berichten plaatsen, zijn je toevallige zegslieden, zoals beschreven in mijn blog Je bedrijf een persoonlijkheid geven.
  • Gecombineerde websites: op deze websites vind je zowel informatie van de leverancier als input van consumenten. Vaak moet er een profiel worden aangemaakt, zodat de professionele achtergrond van iemand te zien is en aan specifieke leden advies gevraagd kan worden.

Hoe krijg je User Generated Content?

Waardenburg geeft wat voorbeelden hoe je mensen kunt uitnodigen tot User Generated Content:

  • Statistiek: hiervoor hoeft de consument weinig te doen. Het gaat hier namelijk om een categorie op de website als ‘meest gelezen’ of ‘meest bekeken filmpje’.
  • Polls: Vraag de consument een mening te geven over een onderwerp door voorgeprogrammeerde antwoorden aan te klikken (zoals ja/nee of keuze 1/2/3)
  • Sharing: Hieronder vallen bijvoorbeeld de opties als de like/favoriet of share van Facebook en Twitter. Zo maken meer mensen kennis met de content.
  • Beoordeling: Consumenten hechten bij hun aankoopbeslissing veel waarde aan de mening van andere consumenten. Nodig dus klanten uit om hun mening te geven over een product dat jij aanbiedt. Voorbeelden zijn reviews, boekrecensies, beoordelingen op vergelijkingssites, vragenrubrieken, bijdragen aan websites (zoals de filmpjes op nujij.nl).

Wat kunnen bedrijven met User Generated Content?

Door UGC actief in te zetten, kunnen bedrijven en organisaties de volgende dingen bereiken volgens Waardenburg:

  • De verkoop stimuleren. Dit is de belangrijkste reden om je UGC te bevorderen. Consumenten hechten veel waarde aan meningen van anderen, vooral als deze niet van de leverancier zelf is. Overigens wekken alleen maar positieve berichten wantrouwen op; het is dus goed om ook wat kritische berichten ertussen te hebben staan.
  • Interactie tussen gebruikers. Zo kunnen gebruikers op nieuwe ideeën komen met jouw product (denk aan receptensites).
  • Zien wat er leeft. Speel in op wat de consumenten het belangrijkst vinden en gebruik de feedback voor het verbeteren van je product.
  • Productverbetering. Zo kun je nog beter op maat gesneden producten leveren.
  • Contacten leggen. Beantwoord vragen en los klachten op.
  • Klantloyaliteit verhogen.
  • Traffic genereren naar je website. Wanneer consumenten vaker UGC op jouw website plaatsen, denkt Google dat je website vaker wordt geüpdatet en kom je hoger in de zoekresultaten
  • Positieve UGC draagt bij aan het vergroten van imago en naamsbekendheid.

Eigen platform

Het is dus heel makkelijk om UGC te bevorderen op je eigen platform. Een artikel lezen of ergens op klikken is soms al het enige wat gedaan hoeft te worden. Alleen de beoordelingen vergen net iets meer moeite, maar ook daar besteden mensen graag hun tijd aan als ze een redelijk sterk (positief of negatief) gevoel hebben over een product, dienst of leverancier. De voornaamste reden om UGC te bevorderen is het stimuleren voor de verkoop, maar verder zijn er dus veel andere redenen om er aandacht aan te besteden.

Hoe kun je User Generated Content bevorderen?

Naast dat je op andere platforms naar UGC kunt gaan speuren en het daar aansporen, kun je natuurlijk ook je eigen platform aanbieden: een website of forum. Waardenburg heeft hier een driestappenplan voor:

  • Stimuleer: roep op tot reageren, zowel online als offline, benoem het tijdens het verkoopproces, beloon consumenten.
  • Reguleer: in principe mag de consument alles zeggen, maar er zijn grenzen (zoals scheldkanonnades). Stel regels op.
  • Exploiteer: Zorg dat de content duidelijk te vinden is op de website, anders heb je er geen profijt van.

Waar moet je op letten bij User Generated Content?

Volgens Verburgh zijn de volgende punten nodig om UGC ook daadwerkelijk te laten bijdragen aan het sturen van de aankoopbeslissing van de consument.

  • Consumenten willen informatie hebben over het product. Alle technische specificaties of andere relevante informatie moet beschikbaar zijn voor de klant
  • Er moet meer informatie zijn over klanten die een reactie plaatsen dan alleen de naam. Voorbeelden zijn de kennis, ervaring en verwachtingen.
  • De lezer wil verschillende reviews lezen om zich door UGC te laten beïnvloeden, dus je moet zorgen voor voldoende klantbeoordelingen.

Conclusie

Met alle social media van tegenwoordig ben je al veel bezig met User Generated Content, zowel privé als zakelijk. Het is makkelijk om tips te hebben over hoe je dit kunt stimuleren als bedrijf. Ook is het makkelijk om te weten hoe het je helpt om je verkoop omhoog te stuwen. Je kunt wel alles als losse draadjes hebben, maar het is beter om er een plan voor op te stellen en het te coördineren. Zo kun je User Generated Content ten volle benutten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anti-spam: *