Het Starten Van Je Eigen Bedrijf – Tip 2: Netwerken

Het Starten Van Je Eigen Bedrijf – Tip 2: Netwerken

In juli heb ik een blog geschreven over het belang van inlezen voordat je een bedrijf start. Voordat je jouw imperium gaat opbouwen, moet je eerst even weten hoe het reilt en zeilt in ondernemerswereld en wat bijvoorbeeld de Belastingdienst van je verwacht.  In deze blog wil ik graag een ander onderwerp voor starters aansnijden, namelijk het belang van netwerken, zowel online als offline.

Het Starten Van Je Eigen Bedrijf – Tip 2: Netwerken

Netwerken is zo eng nog niet

Sommige mensen hebben bij netwerken vaak een wat beangstigend of geforceerd beeld: “Hè, moet ik nu mensen echt gaan aanspreken, dat voelt als mezelf opdringen” of “Ik durf echt niet zomaar op iemand af te stappen!” Ik heb goed nieuws voor die mensen: je hebt al een netwerk. Je hebt familie, je hebt vrienden, je hebt buren. Die spreek je regelmatig. Vertel hen je plannen.  Als je al visitekaartjes hebt, geef je die aan ze mee. Mochten ze een keer iets horen waar jouw hulp voor nodig is, kunnen ze gelijk een kaartje meegeven.

Online netwerken

Dat is de eerste stap. De tweede stap is online te gaan netwerken. Ook die stap moet vandaag de dag niet al te moeilijk zijn, want als het goed is heb je al wel een Facebook-account of Twitter met een aantal vrienden. Plaats daar eens een bericht met je plannen. Breng je omgeving op de hoogte. Hetzelfde geldt als hierboven: hoe meer mensen je plannen kennen, hoe meer woordvoerders je hebt voor je bedrijf.

Inlezen over het gebruik van social media als je netwerk

Hier kom ik weer terug op het onderwerp van tip 1, namelijk inlezen. Neem de tijd om je in te lezen in social media. Social media zijn niet meer weg te denken in de dagelijkse gang van zaken en dus ook niet meer uit de bedrijfsvoering van ieder bedrijf, groot of klein. Je moet je (toekomstige) klanten aanspreken op de plekken waar zij dat wensen. Deze plekken zijn steeds vaker online.

Ga blogs lezen over hoe je het beste een mooie Facebook-pagina kunt maken en gebruiken, of laat iemand deze voor je maken. Hoe ga je Twitter inzetten? Heb je zowel een persoonlijk als een zakelijk account, of ga je het mixen? Maak daarin een bewuste keuze. Ik heb er bijvoorbeeld voor gekozen om Twitter voor beiden te gebruiken, omdat ik in mijn bedrijfsvoering de bewuste keuze heb gemaakt voor een persoonlijke aanpak en korte lijnen.

Ga je ook LinkedIn gebruiken, YouTube, Google+, Instagram, Pinterest?  Elk platform heeft zijn eigen unieke eigenschappen en dus ook gebruikers. Waar zitten jouw klanten?

Offline netwerken: ondernemersnetwerken

Op een gegeven moment zal het toch echt moeten gaan gebeuren. Je gaat een netwerkbijeenkomst bezoeken. Ook bij jou in de buurt zijn er veel netwerkbijeenkomsten. De vraag is: hoe vind ik er eentje die ik leuk en nuttig vind? Zoek eens op het internet: zijn er bijeenkomsten over je werkgebied, zijn er business clubs in je omgeving, zijn er lunchgroepen speciaal op jou (als bijvoorbeeld, vrouw, hoogopgeleide, starter) gericht, zijn er sportsessies voor MKB’ers? Eigenlijk zijn infodagen als de KvK startersdag al een mooi beginpunt. Je loopt daar met veel bezoekers die hetzelfde doel voor ogen hebben: info inwinnen over het starten van een bedrijf. Knoop eens een praatje aan, stel vragen en toon interesse.

Offline netwerken

Heb je moeite met offline netwerken? Loop gewoon naar binnen, zeg tegen een van de eerste personen: “Ik ben hier voor het eerst, hoe gaat zo’n avond?” Je eerste gesprek is al een feit. Jullie hebben allemaal eenzelfde interesse, dus moeilijk is het niet. Je zult vanzelf merken dat mensen vragen wat je doet. Als je (bedrijfs)naam op een bezoekerskaartje staat, vragen ze vaak wat je bedrijf inhoudt. Voor je het weet, heb je een hoop tips op zak en een aantal leuke gesprekken. Als ze ook nog eens een online LinkedIn-groep o.i.d. hebben, is het helemaal handig om een berichtje achter te laten. Je kunt iets zeggen als: “Ik was gisteravond voor het eerst bij jullie op bezoek en ik vond het erg geslaagd. Tot de volgende keer!”

De resultaten van online en offline netwerken

Wat je met netwerken wilt bewerkstelligen is dat mensen bij jou terecht komen voor hun opdrachten en dat jij mensen kent waarbij jij jouw opdrachten (zakelijk of privé) kunt neerleggen. Iedereen vindt het fijn om de mensen te kennen waarmee ze zaken doen. Je gunt een vriend/kennis nou eenmaal meer dan een vreemde.

Over gunnen heb ik overigens ook een blog geschreven. Hierin kun je lezen wat de gunfactor is, hoe je deze kunt verhogen en wat online ondernemers ermee kunnen doen. Haal er je voordeel uit als je besluit een netwerkbijeenkomst te bezoeken.

Nog een tip hier is Hallo! Dat is een online community voor ondernemers en een initiatief van de KvK. Hier kun je elke vraag die je hebt online stellen en mensen reageren hier met plezier op. Zo heb ik zelf nog wel eens een belastingvraagje opgegooid en een vraag over wanbetalers. Ik kreeg iedere keer een aantal reacties, wat fijn is, want dan kun je weer verder. Kijk eerst even of je vraag al eens is gesteld en wat de antwoorden daar waren, en reageer uiteraard zelf eens op een vraag.  Overigens staat hier de info van de KvK over netwerken.

Conclusie online en offline netwerken: relaties onderhouden

Als je eenmaal klanten hebt en een wat groter netwerk hebt opgebouwd, koester deze relaties dan ook. Sommige mensen ken je misschien alleen maar online, maar fijn contact zorgt ervoor dat mensen niet alleen bij je komen, maar ook bij je blijven. Een klant houden kost minder dan een nieuwe klant aantrekken, dat is een algemeen bekend begrip binnen marketing en communicatie.

Wat ook fijn is van een goede relatie onderhouden met je klanten/omgeving, is dat mensen meer van je kunnen hebben. Zo zijn er bij mij momenteel ‘familieomstandigheden’. Dat houdt in dat ik wel eens wat minder snel ben dan normaal. Mijn opdrachtgevers zijn er erg sympathiek over als ik dat uitleg. Immers, ik heb altijd goed werk afgeleverd, een fijn contact gehad met ze, en nu willen ze best wat terug doen door mij iets minder strakke deadlines te geven. Dat geven en nemen, dat gunnen, dat krijg je door een band op te bouwen met je netwerk. Dat is erg prettig, en hierbij wil ik mijn netwerk dan ook erg bedanken daarvoor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anti-spam: *