SEO voor afbeeldingen: vaak vergeten, maar ontzettend belangrijk

SEO voor afbeeldingen: vaak vergeten, maar ontzettend belangrijk

Heb jij ook dat je wilt dat elk stukje content dat je uitbrengt perfect moet zijn? Als ik naar mijn eigen situatie kijk, dan bestaat deze content meestal uit blogberichten op twee van mijn websites en video’s op mijn YouTube-kanaal. Afbeeldingen zijn natuurlijk een essentieel onderdeel van deze content. Alleen, hoe vaak denk je er écht aan voordat je ze plaatst? Afbeeldingen verdienen eigenlijk een belangrijk deel van de aandacht die je aan SEO besteedt. In deze blog leg ik uit waarom SEO voor afbeeldingen belangrijk is en deel ik een infographic met een stappenplan voor betere ranking in Google Images.

‘SEO voor afbeeldingen: vaak vergeten, maar ontzettend belangrijk’ Afbeeldingen zijn natuurlijk een essentieel onderdeel van deze content. Alleen, hoe vaak denk je er écht aan voordat je ze plaatst? Afbeeldingen verdienen eigenlijk een belangrijk deel van de aandacht die je aan SEO besteedt. In deze blog leg ik uit waarom SEO voor afbeeldingen belangrijk is en deel ik een infographic met een stappenplan voor betere ranking in Google Images: https://bit.ly/SEOvoorafbeeldingen

SEO voor afbeeldingen: waarom moeten we daaraan denken?

Eerder dacht ik dat afbeeldingen simpelweg een mooie extra manier waren om verkeer te lokken naar je website. Ryan Erskine liet me zien dat afbeeldingen veel meer zijn dan alleen maar een leuke toevoeging. Hij zegt dat vandaag de dag ongeveer een vierde van al het zoekverkeer op Google Images gebeurt. Ter vergelijking, het zoekverkeer op Bing en Yahoo samen is slechts 4,6%. Dat is veel meer dan ik had verwacht!

Zoals je kunt zien, krijgen afbeeldingen een veel groter aandeel van al het zoekverkeer dan de meeste mensen verwachten. Ik wist dat wanneer iemand je opzoekt in de traditionele webresultaten, je afbeeldingen kunnen opduiken in het aanbevolen afbeeldingenblok. En dat dát is waar je in wilt verschijnen om meer verkeer aan te trekken.

Erskine heeft het echter over een nieuwe reden waarom afbeeldingen nu een prominentere rol spelen dan vroeger. Google heeft onlangs hun optie ‘bekijk afbeelding’ veranderd. Voorheen kon je een ‘bekijk afbeelding’-knop gebruiken om een thumbnail in Google Images uit te breiden naar de grotere versie. Google heeft die optie verwijderd. Daardoor ben je nu eerder geneigd om op de knop te klikken die je naar de hosting-website brengt om de afbeelding daar te bekijken. Je afbeeldingen met hoge rankings zullen meer verkeer terugsturen naar je websites en socialmediakanalen. Volgens Erskine betekent meer verkeer naar je websites en kanalen een hogere mate van controle over je merkverhaal en de eerste indruk die je merk afgeeft.

Infographic SEO voor afbeeldingen: een stappenplan

Natuurlijk wil ik nu weten hoe ik mijn afbeeldingen het beste online kan plaatsen, zodat ik mijn bereik kan vergroten en mijn merk beter kan presenteren. Ik heb een infographic gevonden die het hele proces van een goede ranking visualiseert.

Hier is de infographic die ik heb gevonden:

‘SEO voor afbeeldingen: vaak vergeten, maar ontzettend belangrijk’ Afbeeldingen zijn natuurlijk een essentieel onderdeel van deze content. Alleen, hoe vaak denk je er écht aan voordat je ze plaatst? Afbeeldingen verdienen eigenlijk een belangrijk deel van de aandacht die je aan SEO besteedt. In deze blog leg ik uit waarom SEO voor afbeeldingen belangrijk is en deel ik een infographic met een stappenplan voor betere ranking in Google Images: https://bit.ly/SEOvoorafbeeldingen

Wat me het meest opvalt, is dat James Reynolds in het begeleidende artikel zegt dat “SEO voor afbeeldingen niet bestaat zonder zoekwoorden” en dat bijna niemand aan zoekwoordenonderzoek voor afbeeldingen doet. Ik ben bang dat ik daar ook een van ben.

Kun je goede zoektermen voor je afbeeldingen vinden? Dan kun je volgens Reynolds veel meer zoekmachineverkeer genieten. Én kun je je concurrenten, die deze belangrijke eerste stap overslaan, voorblijven.

Bevorder je online merk

Ik weet nu dat ik meer werk moet maken van de afbeeldingen die ik gebruik. Blogs schrijven kost namelijk veel werk. Als deze berichten met een paar eenvoudige stappen een groter bereik kunnen hebben, dan is dat zeker de moeite waard.

Wil je dat werk niet zelf verzetten of weet je niet goed hoe? Dat kan natuurlijk. Als ondernemer weet je dat je je moet richten op je kwaliteiten. Alle andere zaken kosten tijd. Kostbare tijd die je aan je core business kunt besteden. Een seo-specialist kan je helpen.

Als je een ondernemer bent, vind je mijn andere blog misschien ook wel leuk. Ik blog over ondernemerschap, vertalingen, sociale media en marketing. Dit kunnen bijvoorbeeld nuttige leestips zijn:

Ik werk in de vertaalwereld (Nederlands & Engels). Heb je internationale bedrijfsplannen? Dan kan ik je helpen. Neem je contact met mij op over je vertaalproject? Je mag mij mailen op info@budgetvertalingonline.nl.

Je kunt mij ook volgen op Twitter.