No Budget Marketing: Alles Wat je Moet Weten

No Budget Marketing: Alles Wat je Moet Weten

Als kleine ondernemer ben ik altijd benieuwd hoe marketing beter, handiger en goedkoper of zelfs gratis kan. De titel No Budget Marketing van het boek van Jos Burgers sprak mij daarom ook aan. Helaas kwam ik er bij het begin van het boek achter dat het alweer uit 2006 stamt. Dat was het jaar dat Facebook openbaar werd in plaats van alleen beschikbaar voor universiteiten, en dat Twitter werd opgericht.

De impact die deze en andere sociale netwerken hebben gehad op hedendaagse marketing hoef ik niemand uit te leggen. Burgers heeft het in dit boek bijvoorbeeld vaak over websites en vergelijkingssites, maar met de komst van social media zijn klanten nog mondiger en zelfstandiger geworden, en zijn de lijnen tussen klant en bedrijf kleiner geworden. Toch staan er tips in die nog steeds relevant zijn. Ik zal deze tips hier noemen.

No Budget Marketing: Alles Wat je Moet Weten

Wat is no budget marketing?

No budget marketing is het vinden en binden van klanten door gebruik te maken van de eigen unieke ervaringen en die van anderen in plaats van het maken van reclame. Het is van belang om te zoeken naar ambassadeurs, die door middel van mond-tot-mondreclame voor naamsbekendheid en nieuwe, kwalitatief goede klanten zorgen. Tegenwoordig denken we hierbij aan user generated content op de website van het bedrijf of een vergelijkingssite zoals de recensies op Booking.com, of aan een Tweet.

Het is een spontane vorm van promotie in tegenstelling tot een geholpen of geregisseerde variant zoals low budget marketing of budget marketing. Hoe minder geld in marketing wordt gestopt, hoe meer vertrouwen de consument in de boodschap krijgt. Je vertrouwt je eigen ervaring en die van een bekende namelijk eerder dan een boodschap gegeven door het bedrijf.

Doelstellingen halen met no budget marketing

Volgens Burgers moeten met no budget marketing de volgende zes marketing- en communicatiedoelstellingen worden gehaald:

  1. Naamsbekendheid en een goed imago
  2. Voorkeur boven concurrenten en de bereidheid om contact met je te zoeken
  3. Koopintentie en –bereidheid
  4. Behoud van klanten
  5. Meer verkopen aan dezelfde klanten
  6. Prijsdruk van klanten weerstaan, oftewel ruimere marges

Dit zijn niet per se de doelstellingen die bij no budget marketing horen, maar het zijn algemene doelstellingen die juist bij heel veel marketingcampagnes gehaald moeten worden. Om deze doelstellingen te halen, heb je de vijf pijlers van no budget marketing nodig.

De vijf pijlers van no budget marketing

Om een strategie met no budget marketing te laten slagen, geeft Burgers vijf uitgangspunten:

  1. Lever onderscheidende klantwaarde
  2. Overtref de verwachtingen van klanten
  3. Investeer in ambassadeurs
  4. Maak de eerste kennismaking onvergetelijk
  5. Laat potentiële klanten ervaring met je opdoen

Onderscheidende klantwaarde en klanttevredenheid

Om onderscheidende klantwaarde te leveren, moet je voldoen aan de vijf basisvereisten voor klantwaarde: de eis van uniciteit, van duurzaamheid, van rentabiliteit, van haalbaarheid en van passendheid.

Volgens Burgers is je klant pas tevreden bij een rapportcijfer 7, maar hij/zij zal vertrekken als een ander een beter aanbod heeft. Bij een 8 is je klant zeer tevreden en ziet hij/zij geen reden om weg te gaan. Vanaf een 9 is je klant extreem tevreden en maakt hij/zij spontaan reclame voor je bedrijf of product/dienst. De klant moet dus volledig zijn overtuigd voordat hij/zij een ambassadeur wordt voor jouw product/dienst/bedrijf. De reputatie van de klant staat immers op het spel: een slechte tip wordt niet gewaardeerd door vrienden, familie, kennissen en collega’s.

Hoe overtref je verwachtingen van de klant?

Om ambassadeurs te krijgen, zul je de verwachtingen van je klanten moeten overtreffen. Hoe doe je dat? Burgers geeft een overzicht van vier mogelijkheden, maar kun jij er zelf nog meer verzinnen?

  1. Klanten écht helpen, desnoods ten koste van je eigen resultaat
  2. De problemen van de klant centraal stellen
  3. Klanten verrassen met oprechte aandacht
  4. Klanten belonen en waarderen

Ik heb het idee dat vooral nummer 2 en 3 in de hedendaagse wereld min of meer verwacht worden in plaats van dat de klant het gevoel krijgt dat zijn/haar verwachting wordt overtroffen. Is je product/dienst niet naar wens, dan krijg je het direct terug van de klant. Het is in zo’n geval maar hopen dat dit persoonlijk gebeurt in plaats van openbaar, zoals op Facebook of Twitter

Vier tips om nog meer rendement uit no budget marketing te halen

Als het goed is, komen er een aantal positieve gevolgen als je de vijf pijlers van no budget marketing goed onder de knie hebt. Zo zou de klanttevredenheid moeten stijgen, en zouden het verloop onder je klanten en prijsgevoeligheid moeten afnemen, klanten meer van je moeten afnemen en nieuwe klanten zich moeten melden. Volgens Burgers zijn er mogelijkheden om nog meer rendement uit no budget marketing te halen:

1. Ga direct in gesprek met je klanten.

Hier zijn wat voorbeelden hoe je dit zou kunnen doen. Gebruik onderzoeksmethodes zoals een klanttevredenheidsonderzoek. Luister naar de medewerkers die ervaren wat een klant ervaart. Als je manager bent, probeer je eens als klant voor te doen bij je bedrijf.

2. Benut de kansen die voortvloeien uit klachten.

Onvrede wegnemen is het minste van je kunt doen. Je wilt dat klanten goede mond-tot-mondreclame geven, dus zorg ervoor dat de klacht ombuigt naar een compliment. Maar let op, ongeveer 80% van consumenten klaagt niet! Volgens het FD van 31 maart 2004 gaat 1 op de 5 terug naar de winkel, blijft de helft van die klagers ontevreden en slechts 3 op de 1000 zoekt het hogerop. Met de social media van tegenwoordig zal het percentage nu wel anders zijn, maar je ziet dat je ontevredenheid vaak ook niet zult horen. Zonder feedback kun je weinig doen, dus probeer vooral te voorkomen dat er ontevredenheid ontstaat en als het toch gebeurt, maak het laagdrempelig om een klacht te deponeren.

3. Versterk de effecten van mond-tot-mondreclame, door bijvoorbeeld ambassadeurs en klanten bij elkaar te brengen of de ambassadeurs niet-klanten te laten helpen.

4. Selecteer meer en minder waardevolle klanten. Zoek je belangrijkste doelgroep en investeer vooral in deze waardevolle klanten.

Conclusie

Het boek No Budget Marketing staat boordevol tips die ondanks de socialmedia-revolutie nog steeds waardevol zijn. Ik raad je dan ook aan het boek zelf te lezen, aangezien het boek uitgebreid stilstaat bij de genoemde tips en ook hoe je no budget marketing kunt ondersteunen met traditionele middelen. Tijdens de delen van deze blogreeks heb ik geprobeerd de tips te updaten door het gebruik van user generated content en social media te noemen.

Mocht je internationale markten gaan aanboren, dan heb je waarschijnlijk vertalingen nodig. Neem contact op met me via info@budgetvertalingonline.nl, zodat we erover kunnen praten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anti-spam: *