10 Marketingtips voor Kleine en Startende Ondernemers

10 Marketingtips voor Kleine en Startende Ondernemers

Het moment dat je jouw bedrijf start, is een spannend moment. Ga ik genoeg klanten en inkomsten binnenhalen? Kan ik het allemaal in mijn eentje regelen? Heb ik ergens hulp nodig? Ook als je al begonnen bent met je bedrijf kunnen de dagen zo druk zijn met alle werkzaamheden, dat je het gevoel krijgt dat alles teveel wordt. Of de dagen zijn juist heel leeg: je hebt moeite om klanten binnen te halen. Voor die ondernemers schrijf ik deze blog. Ik geef tien marketingtips die mij als kleine ondernemer hebben geholpen om op overzichtelijke wijze meer online zichtbaarheid te krijgen, om meer klanten aan te trekken en dus meer inkomsten te genereren. Over veel onderwerpen heb ik al een blog geschreven, dus zal ik de links erbij zetten, zodat je meer verdieping kunt krijgen. Ze openen in een nieuw tabblad/venster, dus je kunt deze blog door blijven lezen.

10 Marketingtips voor Kleine en Startende Ondernemers

De 10 marketingtips:

1 Zorg voor een goede usability van je website

Dat houdt in dat de bezoekers op je site snel hun weg moeten kunnen vinden. Er is een overdaad aan informatie op het wereldwijde web, dus mensen willen snel weten wat ze moeten weten. Lost dit bedrijf mijn probleem op? Nee/Weet ik niet? Dan klik ik verder. De thuisbasis moet dus goed zijn, anders hebben de verdiepingen hierna geen zin. Zorg ook voor genoeg call-to-action buttons. Dat zijn knoppen als ‘neem snel contact op’, ‘lees verder’ en ‘bestel nu’. Een goede manier om te checken of je website goed is of nog wat werk kan gebruiken is om je aan te melden bij KvK-platform Hallo!. Op het forum vraag je: “Wat vinden jullie van mijn site?” en je geeft de link. Al snel zullen een paar mensen reacties geven.

2 Zorg dat je op relevante social media zit

Met relevant bedoel ik: waar zit je doelgroep en wanneer? Hier is al ontzettend veel over geschreven, dus ik laat het even aan je Google-zoekkunsten over om daar meer over te vinden.

3 Schrijf blogs

Blogs schijven is een manier om je expertise te laten zien. Wat weet je, wat is je vakgebied, wat voor boeken lees je, waar help jij je klanten mee, wat voor oplossingen geef jij? Het geeft je (potentiële) klanten een manier om je te leren kennen en te vertrouwen. Bovendien laat het Google weten dat je site niet statisch is, maar regelmatig geüpdatet wordt. Dat waardeert Google en zet je als beloning hoger in de zoekresultaten. Lees hier meer over contentmarketing.

4 Verdiep je in corporate branding

Corporate branding is het inzetten van je bedrijfsnaam als merk in al je communicatie naar stakeholders, in tegenstelling tot het promoten van je producten bij de consument (product branding).  Ik kwam werkelijk een oerwoud aan informatie hierover tegen, dus ik heb dit geprobeerd overzichtelijk te maken in een blog. Gelukkig sta je als kleine of startende ondernemer dichter bij je bedrijf dan een CEO van een multinational, dus het kan voor jou zelfs makkelijker zijn.

5 Verdiep je in contentmarketing

Contentmarketing is waarschijnlijk het populairste marketingwoord van dit moment. Contentmarketing is een vorm van doelgroepgerichte marketing o.b.v. relevante, waardevolle en aantrekkelijke offline en online content met als doel nieuwe relaties aan te gaan en bestaande te behouden en te versterken. Het bestaat uit branded content (wat jij stuurt) en user generated content (wat je (potentiële) klant stuurt, hierover later meer).  Feit is dat traditionele marketingtechnieken niet meer werken. Consumenten vertrouwen bedrijven nauwelijks, maar medeconsumenten wel. Daar moet je handig op inspringen. Het sturen van deze content kan overigens ook geautomatiseerd. Er zijn een hoop hulpmiddelen die je hierbij kunnen helpen. Denk aan Hootsuite.

6 Denk eens na over neuromarketing

Neuromarketing klinkt nu misschien wat eng, maar hier is neuromarketing makkelijk uitgelegd (tenminste, dat heb ik geprobeerd) en iets kleins kan al tot extra stimulatie leiden die die koopknop omzet bij de consument. It’s worth a try!

7 Verdiep je in user generated content

User generated content (UGC) omvat alle content die niet door de zender, maar door gebruikers is geproduceerd. Denk bij content aan tekst, maar ook bijvoorbeeld foto’s, videobeelden en geluidsopnamen. In de digitale wereld is dit steeds makkelijker geworden en veel mensen gebruiken hun eigen platform hiervoor in plaats van te wachten tot de media hun een platform aanbieden. Toch is het handig om user generated content te faciliteren. Denk aan een feedbackformulier op je website, een reactieformulier onder een blog, de buttons van social media om iets te delen, productreviews in je webshop. Zoals gezegd vertrouwen consumenten medeconsumenten eerder dan bedrijven, dus probeer dit goed op gang te krijgen. Ook Google waardeert dit, dus het zal bovendien positief zijn voor je SEO.

8 Crowdfunding is ook een vorm van marketing

Wist je dat crowdfunding niet alleen een manier is om het geld of de spullen bij elkaar te krijgen om je bedrijf te starten, maar dat het ook een erg goed marketingmiddel is? Je campagne is je eerste promotie voor je nieuwe project of bedrijf. De mensen die investeren in jou heb je al zover gekregen om geld bij te leggen: dan is de band met het merk al erg sterk, dus deze mensen worden waarschijnlijk je ambassadeurs en je eerste klanten. Het kost minder dan een normaal marketingproject, en het is ook een soort marktonderzoek. Heb je geen mensen kunnen vinden die je project willen steunen? Dan was het idee waarschijnlijk ook gewoon niet goed genoeg. Het is beter om daar gelijk achter te komen dan na het investeren van een heleboel geld in iets wat vervolgens niet loopt.

9 Zorg voor correct taalgebruik

Niets is zo gênant als een mooi opgezette reclamecampagne, of zelfs alleen maar een tweet, met een knoert van een fout. Dat zorgt alleen maar voor gehoon en gelach. Het schaadt je reputatie, terwijl jij juist je bereik positief wilt vergroten! Let er daarom op dat de spelling en grammatica juist is.

10 De beste van mijn marketingtips: denk na over vertalingen

Ga je internationaal ondernemen, dan moet je nadenken over vertalingen. Kun je uit de voeten kunt met een vertaalmachine? Waarschijnlijk niet. Je hebt waarschijnlijk een professioneel vertaalbureau nodig. In dat geval kan ik je helpen.  Kijk hier voor mijn werkwijze, mijn prijzen en de feedback die ik van klanten heb gekregen.

Conclusie marketingtips

Hopelijk geven deze marketingtips je een handleiding voor als marketing een te groot en afstandelijk kennisgebied voor je is. Het is hier heel summier samengevat. Er valt nog veel meer te beleven in marketingwereld. De links die naar andere blogs verwijzen geven je hopelijk wat verdieping. Een bonus die ik kan toevoegen aan deze marketingtips: mijn zakelijke blogs in het Engels bespreken wekelijks ondernemen, digitale marketing, social media of vertalingen. Zo houd je je kennis up-to-date!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anti-spam: *