De Ins en Outs van Contentmarketing

De Ins en Outs van Contentmarketing

“Ik geloof niet in contentmarketing!” twitterde Maikel Latour op 27 januari. Aangezien ik me op het onderwerp aan het oriënteren was, klikte ik op de link. Hoezo gelooft hij daar niet in? Dat is toch hét marketingwoord van het moment? Jup. Maikel gelooft erin. Juist die inhoud trok je naar zijn blog over contentmarketing, gelijk de kracht erachter bewijzend. Geniaal.

 

De Ins en Outs van Contentmarketing

Wist je datjes contentmarketing

Voordat ik in het hele concept van contentmarketing ga duiken, zal ik eerst wat interessante feitjes op een rij zetten, waaruit de noodzaak van een veranderende aanpak t.o.v. marketing blijkt. De meeste informatie uit deze blog heb ik uit het e-book Word koning contentmarketing – Klanten aantrekken en koesteren met social content van MarketingMonday. Wist je dat:

  • slechts 40% van de consumenten TV commercials vertrouwt?
  • slechts 36% van de consumenten reclame op zoekmachines vertrouwt?
  • en slechts 30% van de consumenten online videoreclame, online banners en reclame op sociale netwerken vertrouwt?
  • content die de klant/prospect boeit tot meer betrokkenheid leidt? Dat ze daardoor deze content willen delen met hun netwerk? En dat dit afstraalt op hun personal branding? Dat ze door content te delen, laten zien ‘wie ze zijn’ en waar ze voor staan? Image building (laten zien wie je bent) naast altruïsme (iemand graag helpen met nuttige informatie) de belangrijkste motivatie is om content te delen?
  • bijna 50% van de internetpopulatie iedere dag actief is op Facebook ?
  • bijna 40% van de internetpopulatie iedere dag actief is op LinkedIn?
  • 25% van de Facebookgebruikers één of meerdere merken volgt?
  • 75% van de mensen die merken volgen op social media eerder geneigd zijn om iets van dit merk aan te schaffen?
  • content die wordt gedeeld of gecreëerd over jouw product of dienst door andere consumenten of professionals als objectiever en interessanter wordt gezien?
  • er nog steeds bedrijven zijn die weinig tot niets doen met social media?

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is een vorm van doelgroepgerichte marketing o.b.v. relevante, waardevolle en aantrekkelijke offline en online content met als doel nieuwe relaties aan te gaan en bestaande te behouden en te versterken. Het bevat twee soorten content: branded content en user generated content. Contentmarketing is ‘de nieuwe marketing’: relevanter, sneller, interactiever, co-creatief, vermakelijk en nuttig. Het is niet gericht op de verkoop (geen push marketing) en wordt daarom ook wel ‘marketing of attraction’ genoemd (pull marketing).

Content werkt alleen als

Content werkt alleen als het hyperrelevant is. Het moet daarom aan minstens één van deze voorwaarden voldoen:

  • een probleem oplossen
  • een rol spelen in het dagelijks leven van de ontvanger
  • vermaak opleveren

Het wordt dan als persoonlijker ervaren en schept vertrouwen. Door alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van het web, social media en mobiel is er sprake van een ware contentrevolutie. Contentmarketing zorg ervoor dat klanten en prospects meer kennis krijgen en daardoor beter geïnformeerd zijn. Dat geeft ze zekerheid en zelfstandigheid. Het zorgt ervoor dat beslissingen sneller en met meer vertrouwen kunnen worden genomen. Het inspireren van prospects en klanten speelt een grote rol in contentmarketing. Mensen willen op goede ideeën gebracht worden en zichzelf verbeteren.

Waarom contentmarketing belangrijk is

Reclame en traditionele media lopen snel terug in populariteit. Content zorgt voor betere vindbaarheid in zoekmachines, voor meer bezoekers op de website, voor leads, salesresultaten en klantbehoud. Content verlaagt de kosten voor online leadgeneratie, levert een positieve bijdrage aan reputatiemanagement, wordt gemaakt door gebruikers en voldoet aan een behoefte van mens 3.0.

Conclusie

Stop selling, start telling and sharing. Contentmarketing is niet een nieuwste trend. Het is een noodzaak om met je onderneming bij te blijven in deze snel veranderende wereld. Er gebeurt steeds minder offline en steeds meer online. Ik vind het ongelooflijk dat ondernemers over social media zeggen: “ja, daar moet ik nog eens aan beginnen. Ik snap dat allemaal niet zo goed.” Schuif het niet voor je uit. Als je zelf niet makkelijk om kunt gaan met social media, zoek iemand die het wel kan. Besteed het uit. Je kunt goed zijn in je vak, maar mensen moeten je wel kunnen vinden. Dat betekent daar zijn waar je klanten zijn (de gemiddelde leeftijd van Facebookgebruikers komt snel hoger te liggen, dus ook jouw doelgroep snuffelt online!). En als ze je vinden, moeten ze je ook vertrouwen. Dus geen lege Facebookpagina’s: interessante content en input van klanten/prospects.

Mocht je getriggerd zijn om met contentmarketing aan de slag te gaan, dan staat in het e-book Word koning content van MarketingMonday een stappenplan beschreven. Ook gaat dit e-book nog iets dieper in op contentmarketing dan het overzicht dat ik in mijn twee blogs heb gegeven. Voor meer informatie verwijs ik je daarom ook graag naar dit Marketingmonday.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anti-spam: *