Hashtags op populaire socialmediasites: De ultieme handleiding

Hashtags op populaire socialmediasites: De ultieme handleiding

In ‘The Ultimate Guide to Hashtags on Instagram’ richtte ik me alleen op hashtags op Instagram, omdat ik toen mijn Instagramaccount wilde laten groeien. Omdat social media altijd aan het veranderen is, leek het me een goed idee om een ultieme handleiding te plaatsen over hashtags op populaire socialmediasites. De websites waar ik het in deze blog over ga hebben, zijn Twitter, Facebook, LinkedIn, Pinterest en Instagram.

Het is belangrijk om de allerlaatste informatie gebruiken als je het hebt over social media. Daarom schrijf ik deze blog met hulp van het recente artikel van Emily Sidley.

‘Hashtags op populaire socialmediasites: De ultieme handleiding’ Omdat social media altijd aan het veranderen is, leek het me een goed idee om een ultieme handleiding te plaatsen over hashtags op populaire socialmediasites. De websites waar ik het in deze blog over ga hebben, zijn Twitter, Facebook, LinkedIn, Pinterest en Instagram: http://bit.ly/HashtagsOpPopSocM

Sterke hashtags

Zoals ik al in 2015 zei, weet bijna iedereen wel iets over hashtags. Een hashtag aan je bericht toevoegen is zeer makkelijk. De kunst is echter om het een sterk hulpmiddel te maken voor je merk en je online lead generation. Wat zijn de regels als het gaat om sterke hashtags? Wat kun je als ondernemer doen om een groter publiek te bereiken, om interactie te stimuleren en om uiteindelijk een hogere verkoop te krijgen? Mijn blog Powerful Hashtags geeft antwoord op die vragen.

Voor wat meer basisinformatie noemt Sidley 6 vaak gestelde vragen wat betreft hashtags:

1.        Wat is een hashtag?

Een hashtag is simpelweg het hekje (#) voor het woord of de zin die je gebruikt om je socialmediabericht te indexeren. Als ze op de juiste manier worden gebruikt, dan kunnen ze je berichten zichtbaarder maken, omdat de platformen er hyperlinks van maken. Als een gebruiker de hashtag opzoekt of erop klikt, dan verschijnen er updates met dezelfde hashtag.

2.        Hoe ga ik meedoen aan een gesprek?

Om erachter te komen welke hashtag het beste past bij het onderwerp waarover je schrijft, moet je iets meer doen dan zomaar iets verzinnen. Gelukkig zijn er nogal wat websites die trends volgen en die gebruikers helpen te bepalen welke hashtags het beste zijn voor je socialmediastrategie.

3.        Hoe gebruik ik meerdere woorden als één hashtag?

Veel hashtags bevatten meerdere woorden, zoals #ThrowbackThursday, #FoodieFriday of een evenementennaam als #MarchMadness. Wanneer je meerdere woorden in je hashtags gebruikt, dan moet je er rekening mee houden dat leestekens of spaties een einde maken aan de hashtag. Verwijder dus apostroffen, komma’s enz. Maak ook een hoofdletter van de eerste letter van elk woord zodat het makkelijk is voor de gebruikers om de lange hashtag te lezen.

Dit helpt ook om slechte gevolgen en associaties te voorkomen. Het PR-team van Susan Boyle maakte een fout met een hashtag. Om het nieuwe albumevenement van Susan Boyle te promoten, bedachten ze deze ongelukkige hashtag: #susanalbumparty. Is dat Susan Album Party of Su’s Anal Bum Party? Een aantal hoofdletters zouden hebben geholpen, maar uiteraard zou een andere hashtag beter hebben gewerkt.

4.        Kan ik mijn eigen hashtags bedenken?

Absoluut! Je eigen hashtags maken, zodat je klanten en volgers die kunnen gebruiken, is een fantastische manier om mond-tot-mondreclame over je bedrijf of evenement te verspreiden. Plaats de # voor de term die je wilt gebruiken. Gebruik je bedrijfsnaam of een unieke, pakkende uitdrukking die gerelateerd is aan je product of dienst. Nogmaals, kijk wel uit voor het hierboven vermelde probleem.

Vergeet niet om de hashtags te delen met je volgers en moedig ze aan om deze hashtags te gebruiken wanneer ze over je praten op social media.

5.        Kun je meer dan een hashtag gebruiken?

Het antwoord is ja maar niet te veel. Het meest dat je per socialmediabericht wilt gebruiken is drie, behalve voor Instagram en Pinterest. Uit onderzoek blijkt dat het het beste is om slechts enkele hashtags per socialmediabericht te plaatsen.

6.        Moet ik alleen op Twitter hashtags gebruiken?

Hoewel Twitter is waar de hashtag werd geboren, zorgt het voor consequentheid als je dezelfde of vergelijkbare hashtags gebruikt op al je socialemediakanalen. De meeste platforms hebben het gebruik van hashtags geïntegreerd om je volgers in staat te stellen inhoud gemakkelijk te identificeren. Hoe hashtags op de platforms worden gebruikt, varieert echter. Dat wordt hieronder besproken.

Hoe gebruik je hashtags op populaire socialmediasites? De basisregels

Alle socialmediasites hebben een paar basisregels als het gaat om hashtags.

  • Gebruik geen interpunctie of speciale tekens; hiermee wordt de tag abrupt beëindigd.
  • Let op je spelling. De meeste spellingscontroleprogramma’s herkennen hashtags niet. Daarom is het aan jou om ervoor te zorgen dat de spelling juist is. Het verkeerd spellen van een woord in de tag maakt het mensen moeilijker om je te vinden.
  • Hashtags zijn alleen zichtbaar in de zoekresultaten als profielen zijn ingesteld als openbaar. Privéprofielen kunnen nog steeds tags gebruiken. Mensen buiten hun kringen op het sociale platform kunnen deze echter niet zien.

Hashtags op populaire socialmediasites: Twitter

Hoewel de hashtag op Twitter is geboren, moet je onderstaande dingen in de gaten houden als je ze gaat gebruiken.

  • Hashtags met relevante woorden met betrekking tot brede onderwerpen stellen je in staat om informatie op te splitsen in kleinere delen. Daardoor haal je het meeste uit een platform dat draait om beknoptheid.
  • Je kunt zoveel hashtags gebruiken als je wilt binnen de limiet van 280 tekens. In de helpsectie van Twitter wordt echter aangeraden om er niet meer dan twee in een bericht te gebruiken. Onderzoek toont aan dat het beste aantal hashtags voor Twitter één is, met een gemiddelde van 90 interacties per bericht. Twee hashtags hebben een gemiddelde van 80 interacties per bericht en daarna neemt het aanzienlijk af. Hoewel Twitter hashtags populair heeft gemaakt, doe je er dus verstandig aan ze spaarzaam te gebruiken.

Hashtags op populaire socialmediasites: Facebook

Hoewel Facebook je hashtags laat gebruiken, moet je zeer selectief te werk gaan.

  • Doorgaans zijn het influencers en merken die hashtags trending making op het platform, omdat de meeste mensen hun accounts hebben ingesteld op privé.
  • Gebruik slechts één hashtag per update en plaats deze aan het einde van het bericht. Zo wordt je bericht geïndexeerd zonder dat de tag afleidt van wat je te zeggen hebt.
  • Neem niet in elk bericht hashtags op. Bewaar ze voor de momenten waarop je wilt dat je bericht deel uitmaakt van een groter gesprek of de aandacht vestigt op iets specifieks.

Hashtags op populaire socialmediasites: Instagram

Instagram is een fantastisch socialmediakanaal voor het gebruik van hashtags. Voor je bedrijf is het een effectieve manier om de inhoud te indexeren met vergelijkbare berichten.

  • Op Instagram kunnen maximaal 30 hashtags per foto of video worden geplaatst, inclusief opmerkingen van dezelfde gebruiker.
  • Dit is een van de weinige platforms waar het sterk wordt aanbevolen om veel hashtags te gebruiken. Plaats ze aan het einde van je bericht en voeg eerst een paar regeleinden toe tussen de hashtags en het bericht. Hierdoor blijft het bericht visueel schoon voor je volgers, terwijl je merk nog steeds het voordeel krijgt van al die hashtags.
  • Wees je bewust van de shadowban van Instagram. Als je steeds dezelfde hashtags gebruikt, dan kan Instagram besluiten het aantal gebruikers dat je updates zien te beperken. Wijzig de hashtags die je gebruikt regelmatig en zorg ervoor dat ze relevant zijn voor de post die je deelt.

Hashtags op populaire socialmediasites: Pinterest

Pinterestgebruikers zoeken vaak op een specifiek onderwerp, waardoor hashtags erg belangrijk zijn voor je berichten op dit platform.

  • Dit is ook een socialmediasite waar het goed is om veel hashtags te gebruiken. Gebruik zoveel mogelijk relevante hashtags, hoewel Pinterest zelf aanbeveelt om ze te beperken tot maximaal 20.
  • Onderzoek welke hashtags het beste zijn door ze in de beschrijving van de Pin in te typen. Je kunt zien hoe populair het is.

Hashtags op populaire socialmediasites: LinkedIn

Hoewel LinkedIn het socialmedianetwerk is voor zakelijke professionals, helpt het nog steeds om hashtags te gebruiken als onderdeel van je strategie.

  • De gebruikers van dit platform komen om professionele relaties op te bouwen. Je moet dus hashtags gebruiken gericht op de branche en het onderwerp.
  • Plaats hashtags aan het einde van je bericht, zodat je hoofdbericht schoon en zonder afleiding blijft.
  • Gebruik over het algemeen maximaal drie relevante hashtags.
  • Als je ideeën nodig hebt om te bepalen welke hashtags je moet gebruiken, kun je de suggesties van LinkedIn in de gaten houden wanneer je je post schrijft. Ze verschijnen onder het bericht.

De ultieme handleiding voor een perfecte strategie voor social media

Het gebruik van hashtags kan voor elk merk een uiterst nuttige tactiek zijn. Daarom moet het een belangrijk onderdeel zijn van je socialmediastrategie. In ‘The Ultimate Guide to a Perfect Social Media Strategy’ kun je lezen hoe je je resultaten kan verbeteren door een gedocumenteerde socialmediastrategie op te stellen dat gericht is op processen en doelen.

Als je op de hoogte wilt blijven over Instagram, dan kun je mijn recente blog ‘Top 10 Instagram Trends You Should Follow Now’ lezen. Ook heb ik gemerkt dat ondernemers weleens moeite hebben met Instagram Stories, dus hier is ‘How Should the Entrepreneur Use Instagram Stories in 2019?

Vertalingen bij socialmediaberichten?

Ik ben vertaler Nederlands <> Engels, dus ik raad je aan rekening te houden met vertalingen als je iets op social media plaatst. Ga je het alleen in je eigen taal plaatsen? Wil je ook een buitenlands publiek trekken? Wat doe je met je hashtags? Je kunt de blog ‘Waarom socialmediavertalingen aan je marketingstrategie toevoegen?’ lezen of contact met me opnemen via info@budgetvertalingonline.nl.