Kan je geld verdienen op YouTube met een klein bedrijf?

Kan je geld verdienen op YouTube met een klein bedrijf?

Laatst las ik een artikel van Ben Duchesney over het oprichten van een YouTubekanaal waarmee je kleine bedrijf geld kan verdienen. Hij zei: “Als je je kleine bedrijf beroemd wilt maken – YouTubeberoemd – dan is dit een goed moment om te beginnen.” Het klinkt zo eenvoudig. Voor mijn andere bedrijf Meemoeder.com heb ik een YouTubekanaal. Daarom kan ik je vertellen dat het niet zo eenvoudig is. Kan je geld verdienen op YouTube met een klein bedrijf? In deze blog duik ik in het artikel en deel ik mijn ervaring.

‘Kan je geld verdienen op YouTube met een klein bedrijf?’ Laatst las ik een artikel over het oprichten van een YouTubekanaal waarmee je kleine bedrijf geld kan verdienen. Het klinkt zo eenvoudig. Voor mijn andere bedrijf Meemoeder.com heb ik een YouTubekanaal. Daarom kan ik je vertellen dat het niet zo eenvoudig is. Kan je geld verdienen op YouTube met een klein bedrijf? In deze blog duik ik in het artikel en deel ik mijn ervaring: http://bit.ly/YouTubeBedrijf

Kan je geld verdienen op YouTube met een klein bedrijf? Huidige YouTube-statistieken

Volgens Brandwatch is YouTube goed voor twee derde van de video’s die ‘millennials’ op hun apparaten bekijken. In een gemiddelde maand bekijken acht van de tien mensen in de leeftijdscategorie van 18-49 jaar YouTubevideo’s. In 2015 besteedden mensen in deze leeftijdscategorie vier procent minder tijd aan tv-kijken, terwijl de tijd op YouTube steeg met vierenzeventig procent. Kun je nagaan hoe dat is in 2019? YouTube is de op één na grootste zoekmachine ter wereld en de op twee na meest bezochte website, na Google en Facebook. Toch gebruikt slechts negen procent van de Amerikaanse bedrijven YouTube.

“Om videomateriaal in je voordeel te gebruiken, is het tijd om een YouTubekanaal op te zetten voor je bedrijf”, zegt Duchesney. “Maak een kanaalhomepage aan die je merk goed weergeeft, upload regelmatig video’s en luister naar je kijkers om je video’s te verbeteren. Met de juiste strategie kan YouTube een krachtig kanaal zijn om nieuwe klanten aan te trekken en hen ertoe aan te zetten een aankoop te doen op je website.”

Breng je merk consequent onder de aandacht

“Voordat je een YouTubekanaal maakt, moet je een doel hebben”, zegt Duchesney. “Gebruik YouTube als nog een marketingkanaal dat bijdraagt aan je algehele marketingstrategie. De focus moet liggen op het aantrekken van klanten en deze naar je zakelijke website leiden.

Zorg dat de startpagina van je kanaal overeenkomt met de branding van je website en de rest van je marketingkanalen. Als je eenmaal een videoconcept hebt gekozen, zoals een educatieve serie of getuigenissen van klanten, hou je aan dat concept. Zo weten je kijkers wat ze kunnen verwachten wanneer ze op je kanaal komen.”

Het klopt dat je binnen een minuut een YouTubekanaal hebt opgericht. Het kiezen van een videoconcept is waarschijnlijk moeilijker. Dat vereist immers een welomschreven strategie. Ik ben het niet eens met zijn mening dat je je aan één concept moet houden. Ja, je moet het concept volledig uitbouwen in plaats van halverwege stoppen en aan iets anders beginnen, maar het mooie van videomarketing is dat je het voor zoveel doeleinden kunt gebruiken.

Upload video’s regelmatig

Duchesney raadt je aan regelmatig video’s uit te brengen. Kies een dag van de week (of maand) en publiceer elke week video’s op die dag. Mijn uploaddag is bijvoorbeeld woensdag.

Duchesney gaat verder: “Als je kijkers elke week je video’s bekijken, dan betekent dit dat potentiële klanten wekelijks over je bedrijf nadenken. Dit geeft je een kans om je producten of diensten te promoten. Gebruik om het bericht duidelijk te maken dezelfde call-to-action in je video’s als de call-to-action die je in je marketingcampagnes gebruikt.”

Ik wil je erop wijzen dat het niet eenvoudig is om een ​​video te maken. Het kost veel tijd en moeite, zelfs de gemakkelijkste video’s. Vind je het wekelijks schrijven van een blog al moeilijk? Elke week een nieuwe video uploaden, is nog moeilijker. Als je het al moeilijk vindt om consequent blogs uit te brengen, denk dan niet dat je er ook nog wel even een YouTubekanaal bij kunt doen. Als je videomarketing wilt gebruiken, dan moet je er ook voor gaan. Als je zelf geen video’s kunt maken, huur dan mensen in die dat wel kunnen!

Luister naar je kijkers

Volgens Duchesney staan YouTubereacties erom bekend dat ze gemeen zijn, maar je kunt ook nuttige kritiek krijgen, waarmee je de video’s beter kunt maken. “Bovendien”, zegt hij, “laat je door reacties te beantwoorden en gesprekken te voeren de echte persoon achter het bedrijf zien. Hierdoor kunnen klanten een relatie met je opbouwen. Misschien zie je zelfs wel positieve feedback die je inspireert om door te gaan.”

Ik kan zeggen dat ik eigenlijk nauwelijks vervelende opmerkingen krijg. De meeste mensen geven me constructieve feedback die ik erg op prijs stel. Mijn abonnees helpen me mijn video’s te verbeteren. Je hebt het in je video’s over problemen en je biedt je publiek een oplossing voor die problemen. Je publiek is je daar waarschijnlijk dankbaar voor of ze stellen je vragen om het beter te begrijpen. Je bent tenslotte een klein bedrijf, geen grote multinational. Dan benaderen mensen je kanaal en bedrijf toch anders.

Kan je geld verdienen op YouTube met een klein bedrijf? Vertrouw niet op YouTube voor al je inkomsten

Hoewel er een paar miljonairs op YouTube zitten, moet je plan niet zijn om YouTube te gaan gebruiken als bron van inkomsten. Zoals Duchesney zegt, zie het in plaats daarvan als een acquisitiekanaal. Het is nog een plek waar je je bedrijf kan laten zien. Zorg voor cross-promotie van je YouTube-video’s door ze op je website en in blogs te plaatsen. Wanneer kijkers meer tijd doorbrengen met je merk, zien ze je producten vaker en neemt je kans op verkoop toe.

Het kan teleurstellend zijn als je alleen op YouTube vertrouwt voor je inkomsten. Het bereiken van de drempel van het partnerprogramma van YouTube is al een hele strijd op zich. Hoe snel kun jij 4000 kijkuren en 1000 abonnees aantrekken? Misschien wil je wel andere platforms overwegen.

Kan je geld verdienen op YouTube met een klein bedrijf? Deze tips kunnen je helpen.

Ik heb nogal wat blogs geschreven over videomarketing, waarmee je misschien je strategie voor video’s en het succes daarvan kunt verbeteren. In Video Marketing Trends the Entrepreneur Should Embrace vind je nieuwe statistieken, zodat je weet hoe belangrijk het is om zo snel mogelijk video’s toe te voegen aan je marketingmix. Ook vind je twaalf trends in videomarketing. In 8 Video Marketing Mistakes the Entrepreneur Should Avoid vind je de fouten die regelmatig worden gemaakt bij videomarketing. 62 Easy, Valuable Tips to Rock Your Video Content is een populaire blog waar je wellicht inspiratie uit kunt halen.

Ik ben een vertaler Nederlands <> Engels. Heb je een script voor je video die je graag vertaald wilt hebben? Moet je website ook te lezen zijn voor buitenlandse klanten? Heb je een handleiding ook in het Engels nodig? Dan kan ik je helpen. Mail me (info@budgetvertalingonline.nl) over je vertaalproject, zodat we erover kunnen praten.