Wat is de beste manier om Facebook Stories zakelijk te gebruiken?

Wat is de beste manier om Facebook Stories zakelijk te gebruiken?

Een tijdje terug heb ik een blog uitgebracht over hoe je Facebook Stories zakelijk kunt gebruiken. Deze was geschreven in het Engels, dus het leek me handig om de informatie ook in het Nederlands aan te bieden. Als je degene bent die de socialmediakanalen van je bedrijf beheert, dan kun je weleens overweldigd raken door alle nieuwe apps of functies. Facebook Stories is een van die modernere functies op een platform dat je mogelijk al jaren gebruikt. Wat is het, hoe kan je bedrijf hiervan profiteren, hoe kan je bedrijf het beste omgaan met Facebook Stories en wat zijn bekende best practices? Dit artikel gaat je er alles over vertellen.

‘Wat is de beste manier om Facebook Stories zakelijk te gebruiken?’ Als je degene bent die de socialmediakanalen van je bedrijf beheert, dan kun je weleens overweldigd raken door alle nieuwe apps of functies. Wat zijn Facebook Stories, hoe kan je bedrijf hiervan profiteren, hoe kan je bedrijf het beste omgaan met Facebook Stories en wat zijn bekende best practices? Dit artikel gaat je er alles over vertellen: http://bit.ly/FBStoriesZakelijk

Facebook Stories: statistieken & verwachtingen

Volgens Techcrunch is het maken en bekijken van Stories met 842 procent omhoog gegaan sinds ze begin 2016 zijn geïntroduceerd. Facebook verwacht dat in 2019 het delen via verhalen het delen via overzichten gaat overtreffen. In het eerste kwartaalrapport van 2018 zei CEO Mark Zuckerberg: “Stories is groot een onderdeel van de toekomst van het delen van video’s. Daarom zetten we er binnen onze familie vol op in.”

Tom Law concludeert dat Stories de toekomst van social media zijn en dat het een ongelooflijke kans biedt voor diegenen die bereid zijn om de fijne kneepjes te leren voordat de meerderheid ziet wat voor potentie het heeft en ermee aan de slag gaat.

Facebook Stories zakelijk gebruiken: wat zijn het eigenlijk?

Rebekah Carter heeft gelijk wanneer ze zegt dat video’s perfect zijn voor social media. Ze zijn meeslepend, aantrekkelijk en sociaal. De juiste video creëert de intimiteit van persoonlijke interactie, terwijl je publiek niet van de bank hoeft te komen. Het is niet raar dat sociale platforms over de hele wereld investeren in video. Volgens Carter is Facebook Stories slechts een van de nieuwste manieren om je klanten te verblijden met visuele content. Het zijn tijdelijke stukjes interessante inhoud die maximaal 24 uur beschikbaar zijn.

Een korte geschiedenis van Facebook Stories

Als je Law mag geloven, werden Snapchat Stories een grote hit toen Snapchat deze in 2013 introduceerde. Zuckerberg zag hun potentie en probeerde het bedrijf te kopen, maar dat aanbod werd afgewezen. In augustus 2016 introduceerde Facebook Instagram Stories en zes maanden later de Facebook WhatsApp-status. Facebook Stories werd in maart 2017 geïntroduceerd om de grote aanval op Snapchat af te ronden.

Kenmerken van Facebook Stories

  • In tegenstelling tot de meeste berichten op social media hebben Facebook Stories geen opmerkingen of likes. In plaats daarvan vindt de interactie plaats via Facebook Messenger, mochten kijkers reageren.
  • Content die wordt gedeeld via Facebook Stories wordt niet weergegeven in het nieuwsoverzicht. In plaats daarvan worden Stories bovenaan de Facebook-app of Messenger-app weergegeven. Op het Facebook-bureaublad verschijnen Stories bovenaan de rechterzijbalk.
  • Om iemands Facebook Story te bekijken, kun je op zijn/haar profielfoto tikken. Als er een Story is dat je nog niet hebt gezien, heeft de profielfoto een blauwe rand eromheen.
  • Facebook Stories verschijnen op het volledige scherm. Je kunt achteruit of vooruit gaan door op de linker- of rechterkant van het scherm te tikken.

Waarom zou je Facebook Stories zakelijk moeten gebruiken op je Pagina?

Als je wilt weten waarom je bedrijf op Facebook moet zitten: er loggen dagelijks meer dan 1 miljard mensen in op Facebook. Volgens comScore zit de gemiddelde gebruiker acht keer per dag op Facebook. Facebookadvertenties zijn de grootste van alle socialmedia-advertenties: 93% van socialmedia-adverteerders gebruiken deze dienst.

Facebook Stories wordt momenteel het minst gebruikt van al deze Stories-apps, maar omdat Facebook vol inzet op Facebook Stories, lijkt dat te veranderen. Bovendien denk ik dat we het er allemaal over eens kunnen zijn dat het organische bereik van Facebook verschrikkelijk is. Het neemt al jaren af en deze trend zal waarschijnlijk worden voortgezet. Wat kan je bedrijf dus doen?

Je kunt de kneepjes van het Facebook Stories-vak leren. Met deze functie kun je het nieuwsoverzicht omzeilen en je doelgroep op een organische manier bereiken. Bovendien worden je Stories boven het nieuwsoverzicht van de gebruiker weergegeven.

Dagelijkse actieve gebruikers

Facebook Stories heeft meer dan 150 miljoen dagelijkse actieve gebruikers. Law verwacht dat dit aantal zal blijven groeien, omdat gebruikers zich gaan verplaatsen van het nieuwsoverzicht naar Facebook Stories. Omdat Facebook Stories na 24 uur verdwijnen, hebben ze bovendien een urgentie die de meeste socialmediaberichten niet hebben. Zoals Law zegt: “Er gaat niets boven een beetje FOMO om de aandacht van mensen te trekken.”

Authentieke content

Facebook Stories is ook perfect voor het direct delen van authentieke content. Dit niveau van verbondenheid en authenticiteit kan ongelooflijk krachtig zijn. Zo zegt 94% van de consumenten dat ze waarschijnlijk loyaal zijn aan een bedrijf dat volledige transparantie biedt. En het is gratis, wat tegenwoordig zeldzaam is in marketing.

Toch zegt Law dat er binnenkort ook de mogelijkheid zal zijn om betaalde advertenties in Facebook Stories te verwerken.

Hoe kun je Facebook Stories zakelijk delen op je Pagina?

Facebook Stories bestaan uit visuele content dat gedeeld wordt als video of diavoorstelling. Ze worden gemaakt met je smartphonecamera en duren ongeveer 20 seconden. Als je bedrijf nog niet op Facebook te vinden is, zorg dan dat je een Facebookpagina aanmaakt in plaats van een profiel. Om Facebook Stories zakelijk te kunnen delen, moet je een admin of editor zijn van de Pagina.

Zo voeg je Facebook Stories zakelijk toe aan je Pagina:

  1. Open de Facebook-app (iOS/Android) op je smartphone.
  2. Tik op de drie horizontale lijnen rechtsonder in het scherm om je Pagina’s en Groepen te openen. Tik vervolgens op je Pagina.
  3. Als je op je Pagina zit, tik dan op het blauwe kruisje bij de profielfoto en selecteer ‘Story aanmaken’.

Maak en deel je al Instagram Stories en wil je die ook op Facebook plaatsen? Je hoeft niet elk bericht handmatig naar Facebookverhalen te uploaden. In plaats daarvan kun je je accounts koppelen, zodat je Instagram Stories automatisch op je Facebookpagina worden geplaatst. Hier heb je een zakelijk account op Instagram voor nodig.

Vijf manieren om je Facebook Stories aan te passen

Wil je je Stories leuker maken? Je kunt:

  1. effecten en animaties toevoegen
  2. creatief met 3D-tekeningen aan de slag gaan
  3. stickers en emoji’s toevoegen
  4. tekst toevoegen aan je verhaal
  5. het tekengereedschap gebruiken

Facebook Stories zakelijk gebruiken: hoe haal je er voordeel uit?

Facebook Stories zijn populair omdat ze twee essentiële manieren van communiceren combineren: video en storytelling. Storytelling biedt bedrijven een manier om affiniteit en vertrouwen op te bouwen bij hun klanten. Video verhoogt interactie met inhoud die eenvoudig te consumeren is. Facebook Stories zijn hapklare stukjes content die een band creëren met je bedrijf. Hoe profiteer je hier het meeste van? Carter deelt de volgende lijst:

1.     Maak pakkende en tijdgevoelige inhoud

Een van de dingen die Facebook Stories zo aantrekkelijk maken, is het feit dat ze van korte duur zijn. Zoals gezegd gebruiken bedrijven ze om te profiteren van “FOMO” – the fear of missing out. Je fans gebruiken social media om up-to-date te blijven over de dingen waar ze om geven. Het maken van pakkende, tijdgevoelige inhoud zorgt ervoor dat je klanten aan je lippen blijven hangen.

Gebruik Stories om:

  • Persoonlijk te worden – laat je klanten zien wat er op kantoor achter de schermen gebeurt.
  • Aan te kondigen – deel belangrijke updates en aankondigingen voor een beperkte tijd.
  • Prijsvragen en weggeefacties te houden – beloon betrokken klanten voor de aandacht die ze schenken.
  • Tijdelijke kortingscodes en uitverkoop bekend te maken

2.     Wees op elk platform uniek

Carter is van mening dat ondanks dat Facebook en Instagram Stories met elkaar verbonden zijn (en je ervoor kunt zorgen dat dit automatisch gebeurt), dat niet betekent dat je dezelfde dingen op beide platforms moet plaatsen. Ze zegt dat elk kanaal eigen nuances heeft waarmee je rekening dient te houden. Instagram is bijvoorbeeld interactiever dan Facebook. Gebruikers verwachten verschillende keren per dag nieuwe content op je Instagrampagina. Op Facebook plaats je minder berichten.

Aangezien sommige mensen je op beide platforms zullen volgen, waarschuwt ze dat herhaalde inhoud een beetje overweldigend kan worden. Houd rekening met de specifieke demografie van je Facebookdoelgroepen en pas je inhoud op hen aan.

3.     Houd je focus op je merk

Als je Facebook Stories zakelijk deelt, heeft Facebook diverse filters en effecten die je kunt gebruiken. Deze extra’s zijn beschikbaar wanneer je je Story maakt en wanneer je je uitzending op Facebook bewerkt. Door filters toe te voegen, word je content aantrekkelijker. Het is ook een kans om je merkimago op te bouwen.

4.     Lever onvergetelijke ervaringen

Klantervaring is een van de belangrijkste onderwerpen in de hedendaagse marketingwereld. Video is een geweldige manier om ervaringen te verbeteren en met Facebook Stories kun je je ervaringsgerichte marketingstrategie nog verder uitbouwen. Facebook Stories zijn bijvoorbeeld fantastisch om het bereik van evenementen te vergroten. Maak diavoorstellingen en video’s voorafgaand aan een evenement om een hype te bouwen.

Facebook Collaborative Stories zorgt er ook voor dat je je verhaal vanuit elke mogelijke hoek kunt bekijken. Met “samenwerkende” Stories kun je je video’s verbinden met diavoorstellingen en clips van andere mensen in je sociale netwerk. Het is een geweldige manier om het merkbereik te vergroten en je videocontent te verbeteren.

5.     Richt je niet alleen op promotie

Zoals met elke goede socialmediastrategie, moet je onthouden dat je publiek verblijden beter werkt dan promotieberichten en kortingscodes. Hoewel mensen product- en servicegerichte berichten willen van je bedrijf, willen ze ook je team leren kennen als mensen.

6.     Gebruiken meerdere stemmen

Geef je stem meer bereik. Met hulpmiddelen als Collaborative Stories kun je talloze mensen binnen je merk een eigen stem geven.

Influencermarketing is een populaire manier om geloofwaardigheid op te bouwen voor je bedrijf. Als je wilt dat je klanten je meer vertrouwen en waarderen, probeer dan samen te werken met mensen van wie ze al houden. Vraag influencers om verhalen met je te delen of toe te voegen aan je huidige strategie.

Of geef je team meer sociale aanwezigheid en geef je zakelijke stem een meer authentieke toon met berichten van je personeel.

7.     Volg de prestaties van je Facebook Stories

Zorg ervoor dat je weet waar je Stories de grootste impact hebben. Hieronder wordt beschreven hoe je dat kunt doen.

Facebook Stories zakelijk gebruiken: hoe verzamel je inzichten?

Law beschrijft dat Facebook een aantal verschillende manieren heeft waarop je meer kunt weten over de prestaties van je Stories.

Om te zien wie je berichten heeft bekeken, ga je naar je Facebook Story en tik je op het oogpictogram linksonder in het scherm. Nu zie je een lijst van de mensen die jouw Story hebben bekeken.

Als je Facebook Stories zakelijk deelt, kun je ook bijhouden hoe goed ze het doen met Story Insights op je computer. Om Stories Insights te vinden, bezoek je je Pagina, klik je op het tabblad “Insights” en dan op “Stories”. Eerst moet je op het knopje “aanzetten” klikken om te beginnen met het verzamelen van de gegevens van Facebook Stories. Hoewel Stories na 24 uur verdwijnen, blijven Stories Insights 14 dagen inzichtelijk.

Stories Insights heeft vier kolommen:

  • Gepubliceerd: de datum en tijd waarop je Story is gepubliceerd.
  • Story items: een miniatuur van je Story.
  • Status: of je Story nog steeds actief is of niet.
  • Aantal unieke keren dat je Story werd geopend: hoeveel verschillende mensen je Story op je Pagina hebben gezien.

Meer Facebookinspiratie

Ik hoop dat je nu alles weet wat je moet weten als je Facebook Stories zakelijk wilt gebruiken. Heb je je ooit afgevraagd wat de goede manier is van het plaatsen van hashtags op Facebook? In Hashtags on Facebook: Should You Use Them? onderzoek ik hashtaggebruik op Facebook door te kijken naar onderzoek en meningen van experts. Als je meer geïnteresseerd bent in Instagram, dan heb ik onlangs een ultieme gids geschreven voor gesponsorde berichten op Instagram. The Best Social Media Marketing Tips for Your Business geeft je misschien enkele tips waar je nog niet over had nagedacht. En heb je er al eens aan gedacht om YouTube te gebruiken voor je bedrijf?

Als vertaler wil ik je ook graag wijzen op de blog Why to Include Social Media Translations in Your Marketing Strategy. Mocht je de berichten die je plaatst op social media of op je website ook voor buitenlandse bezoekers begrijpelijk willen maken, neem dan contact met me op! Ik vertaal tegen een betaalbaar tarief naar het Engels en het Nederlands.