Blog of podcast: wat helpt de ondernemer het beste?

Blog of podcast: wat helpt de ondernemer het beste?

Voor mijn vertaalbureau ben ik het gewend om te bloggen. Voor mijn andere bedrijf Meemoeder.com heb ik vloggen toegevoegd aan de marketingmix en een YouTube-kanaal opgericht. Hiermee kan ik mijn publiek op verschillende manieren bereiken. In dat vakgebied kom ik echter ook veel podcasters tegen. Ik luister zelf nooit naar podcasts, maar ik ben wel te gast geweest bij diverse podcasts, omdat ik begrijp dat hun media-aandacht me kan helpen. Het maakt me wel nieuwsgierig naar de voordelen van het presenteren van een podcast voor ondernemers. Is podcasten een goede stap voor ondernemers om de naamsbekendheid te vergroten of wegen de voordelen niet op tegen de inspanningen en kosten? Dus, blog of podcast?

Toegegeven, dit kan een uitgebreidere vraag zijn, omdat het o.a. niet ingaat op videomarketing en offline media. Om het verhaal duidelijk te houden, wil ik het onderwerp slechts richten op deze twee marketingvormen. Hieronder onderzoek ik wat de experts zeggen over de blog/podcastvraag en hoe makkelijk het is om een podcast te starten (of niet). Ook vond ik enkele tips over hoe je een goede podcastgast kunt zijn. Als je dus denkt dat podcasts te veel moeite kosten om te maken, maar je ziet wel hun voordelen, dan kun je leren hoe je als goede gast voordeel kunt halen uit podcasts.

Ik ben te gast geweest bij diverse podcasts, omdat ik begrijp dat hun media-aandacht me kan helpen. Het maakt me wel nieuwsgierig naar de voordelen van het presenteren van een podcast voor ondernemers. Is podcasten een goede stap voor ondernemers om de naamsbekendheid te vergroten of wegen de voordelen niet op tegen de inspanningen en kosten? Dus, blog of podcast? http://bit.ly/blogofpodcast

Blog of podcast? Voor- en nadelen

Nicki Kamau heeft vijf beperkingen van podcasts opgesomd:

  • Grenzen aan SEO (hoewel Google net een bescheiden stap heeft gezet)
  • Je kunt geen links toevoegen
  • De luisteraar kan de inhoud niet doorspitten voor relevante informatie
  • Nauwelijks ontwikkelde analysemogelijkheden
  • Ze hebben geen natuurlijke wijze om leads te genereren

Voor bloggen heb je daarentegen geen speciale apparatuur nodig. Blogs zijn ook eenvoudig te optimaliseren voor zoekmachines en het publiek heeft de controle over hoe hij of zij de inhoud tot zich neemt. Toch heeft een podcast vier voordelen.

Blog of podcast? Via een podcast bouw je als mens een band op met je publiek

Met een podcast kun je je publiek laten kennis maken met de persoonlijkheid van je merk en op een menselijk niveau contact met je laten maken. Zoals Kamau zegt: “the only way to connect more intimately would be to provide a visual layer to the connection by adding video.” Alleen video is dus nog persoonlijker.  

Blog of podcast? Met een podcast krijg je informatie uit de eerste hand van betrouwbare bronnen

Je bedrijf kan gasten uitnodigen die actuele informatie uit de eerste hand geven uit betrouwbare bronnen. Dit bouwt geloofwaardigheid en vertrouwen op. Ook is het minder werk dan interviewen en dan teksten schrijven op basis van dat interview.

Ik moet wel zeggen dat apps die je helpen met de transcriptie van een interview de werklast aanzienlijk verminderen. Ik maak altijd geschreven teksten van mijn videomateriaal. Ik ben het dus niet eens met het laatste deel van wat Kamau zegt.

Blog of podcast? Met een podcast kunnen je luisteraars multitasken.

Meestal doen mensen iets anders terwijl ze naar een podcast luisteren. Je (toekomstige) klanten zijn misschien aan het fietsen of de afwas aan het doen tijdens het luisteren. In die gevallen kan een podcast makkelijker hun aandacht trekken dan een video of blog.

Blog of podcast? Met een podcast heeft je publiek meer tijd met je content

Ik heb onlangs een blogpost geschreven over long-form content. Daarin heb ik iedereen afgeraden om zich alleen te richten op lange teksten. De reden hiervoor is dat Google het misschien leuk vindt, maar je publiek geeft er niet de voorkeur aan. De meeste mensen scrollen vluchtig door een lange blog heen.

Kamau heeft een studie gevonden die is uitgevoerd door Edison Research. De studie richtte zich op de tijd die wordt besteed aan het luisteren naar podcasts. Het blijkt dat 80 procent van de podcastluisteraars naar de hele podcast luistert, dat ze gemiddeld naar 7 verschillende podcasts per week luisteren en dat wekelijkse luisteraars gemiddeld 6 uur en 37 minuten per week luisteren. Dat is heel anders dan de aandacht die blogs krijgen!

Met betrekking tot de vraag over blog of podcast, concludeert Kamau dat ze elk een aanvulling zijn op de zwakke punten van de ander. Het hangt allemaal af van wat je publiek liever heeft. En welke vorm je ook kiest, het moet deel uitmaken van een goed opgezette marketingstrategie.

Blog of podcast? Nou, hoe begin je überhaupt een podcast?

Als je de bovenstaande informatie hebt gelezen, vind je het misschien een goed idee om een podcast aan je marketingmix toe te voegen. Maar waar begin je dan? Dan Bova heeft deze vraag aan Ralph Sutton gesteld, een podcaster en ondernemer. Hieronder vind je zijn advies.

·             Gewoon beginnen

Dit advies krijg je niet vaak. Vaak horen we dat we goed onderzoek moeten doen voordat we aan een nieuw avontuur beginnen en de juiste vragen moeten stellen. Sutton vindt dat je gewoon ergens moet beginnen om te kijken of je het leuk vindt. Als er ook maar iets goeds in zit (meestal zijn de eerste pogingen niet geweldig) en je ervan geniet, dan is het de investering waard.

·             Luister naar ongeveer dezelfde podcasts

Luister naar podcasts over relevante onderwerpen en zoek uit wat je wel en niet leuk vindt. Nu ken je de concurrentie en weet je hoe je dingen anders kunt benaderen om authentiek te zijn.

·             Begin met goedkoop opnameapparatuur

Zoek een goedkope microfoon voor op je smartphone. Later kun je investeren in betere kwaliteit, maar dat is nog niet nodig in het begin.

·             Leer hoe je software moet gebruiken voor het bewerken van audio

Wees in het begin van niemand anders afhankelijk. Sutton noemt Soundtrap, wat goedkoop is, en Audacity, wat gratis is. Van bewerken leer je wat je kan verbeteren.

·             Zorg voor een logo en intro-muziek

Voor een logo en intro-muziek wil je dan weer wel een professional inhuren.

·             Kies een naam voor je podcast die op alle socialmediakanalen beschikbaar is

Mijn blog over brand consistency kan hier misschien helpen.

·             Blog of podcast? Bouw een website

Zoals gezegd heeft Google enkele stappen gezet om podcasts beter in zoekresultaten weer te geven. Ze hebben daar wel een website voor nodig met dezelfde naam. Maak er dus een aan. In mijn blog Met een klein budget starten met een onderneming heb ik al gezegd dat het relatief eenvoudig is om met een gratis website te beginnen.

·             Bedenk of je samen met iemand wil presenteren

Zelf een podcast presenteren kan moeilijk zijn. Als je iemand naast je hebt, helpt dat bij het praten. Je moet er wel voor zorgen dat je medepresentator een tijdje blijft en dat jullie namen niet op de afbeeldingen staan en in de intro’s worden genoemd. Stel je voor dat de ander vertrekt. Dan moet je alles opnieuw maken.

·             Zoek een goede hostingprovider voor media

Er zijn voldoende hosting-sites, maar als je een gratis of goedkope kiest, dan krijg je waar je wel of niet voor betaalt. Sutton heeft het over Libsyn; het maakt een RSS-feed voor je podcast en geeft je een bestemmingspagina waar je wil dat je podcast naartoe gaat.

·             Net als met alle socialmediakanalen, wees consequent

Zoals ik al vaker heb gezegd, wees consequent in de timing en duur van je podcast. Sutton stelt zelfs voor om een “evergreen” aflevering op te nemen en te bewaren, zodat je in crisistijd nog steeds een aflevering kunt uploaden.

·             Promoot je podcast

Promoot je podcast in gesprekken, op sociale media en door een gast te zijn bij een andere podcast die lijkt op die van jou. Het helpt je publiek jou te vinden.

·             Verdien geld met je podcast

Net als met alle content, kun je geld verdienen met je podcast. Zoek de best practices. Ga naar een relevant bedrijf in de buurt en vraag om een deal waarbij je bijvoorbeeld hun naam een maand lang in je podcast vermeldt in ruil voor geld. Laat dan je luisteraars je podcast vermelden wanneer ze het bedrijf bezoeken. Zo zou je kunnen eindigen met een levenslange samenwerking.

Blog of podcast? Waarom niet podcastgast?

Misschien zie je als een berg op tegen het werk dat moet worden verzet en de investeringen die moeten worden gedaan. Maar misschien zie je wel de aantrekkingskracht van podcasten. Blog of podcast? Nou ja, waarom niet allebei? Maar zonder al het uitgebreide werk. Podcasts zijn altijd op zoek naar gasten in hun afleveringen. Ze willen waarschijnlijk horen wat je te zeggen hebt als autoriteit op jouw gebied.

Toch zijn er juiste manieren en verkeerde manieren om dingen aan te pakken en dit geldt ook voor een podcast. Dan Moyle legt uit hoe je een goede podcastgast kunt zijn en hoe je zelfs geld kunt verdienen met podcasts door “slechts” een gast te zijn. Zoals Moyle zegt: “Podcast guest spots, where you or your brand is the subject matter expert, can increase your reach tremendously. Like guest blogging, the audience knows and trusts the host, so they trust you by proxy.”

·             Bereid je voor op je bezoek aan de podcast

Er zijn vier manieren waarop je je kunt voorbereiden. Je kunt de show onderzoeken en naar minstens een paar afleveringen luisteren. Als ze sketches o.i.d. hebben, leer ze dan kennen. Onderzoek ten slotte de gastheer of -vrouw. Als je verwijst naar afleveringen uit het verleden, kom je over alsof je geïnteresseerd bent in de podcast en het publiek.

·             Bied waarde

Luister actief om ervoor te zorgen dat je een goed gesprek hebt met de gastheer of -vrouw. Beantwoord de vragen en maak er een authentiek gesprek van. Geef zoveel mogelijk beknopte antwoorden en vergeet niet dat het een dialoog is.

·             Zit er niet om te verkopen

Noem je product of dienst een of twee keer maar niet in elk antwoord. Als je een echt gesprek aangaat, zullen luisteraars je eerder vertrouwen.

·             Vertel verhalen

Beantwoord de presentator met verhalen. Je kunt je eenvoudig voorbereiden door een lijst met triggerwoorden te maken. Je hebt waarschijnlijk verschillende verhalen vanuit waar je aan de slag kan. Verhalen hebben een structuur. Ze hebben een begin, midden en einde. Ze hebben ook een punt. Waarom vertel je het? Je moet ook flexibel zijn met je verhalen. Je moet er klaar voor zijn om een authentiek, relevant gesprek te voeren, wat betekent dat je misschien van het script af moet gaan.

·             Maak een unieke URL aan op je website voor de podcast

Dit is de tip die ik vooral goed vond. Als een presentator een onderwerp bedenkt waarover je wel kunt blijven praten, is het verstandig om een kort antwoord te kiezen en de luisteraars te verwijzen naar je website met op maat gemaakte inhoud. Het moet de vorm hebben van jewebsite.nl/podcast.

De op maat gemaakte inhoud is aanpasbare inhoud die is verpakt in een sjabloon waarin je verwijst naar de podcast. Verwijs op die bestemmingspagina naar de show in de intro en voeg het logo van de podcast toe voor vertrouwen. Laat ze weten dat ze op de juiste plaats zijn en promoot je aanbieding(en). Zoals Moyle zegt, kunnen deze op maat gemaakte pagina’s het websiteverkeer vergroten, je publiek opbouwen, je SEO verbeteren en de omzet van je bedrijf verhogen.

·             Vraag om een referentie voor een andere podcast

Na de podcast kun je de presentator vragen andere podcasts over je te vertellen en vragen of de presentator aanbevelingen vanuit jouw netwerk waardeert. Bied hulp, vraag om hulp en houd contact.

·             Stuur een bedankje

Volgens Moyle sturen niet veel podcastgasten een bedankje na de opname. Het is een geweldige manier om jezelf te onderscheiden. Bied aan om op een of andere manier te helpen. Versterk je relatie met de gastheer of -vrouw.

·             Deel de aflevering

Deel de podcastaflevering met jou erin met je publiek. Het laat je netwerk zien waar je mee bezig bent en geeft de indruk dat je merk groeit. Je helpt de presentator er ook mee.

Blog of podcast? Meer dan één manier

Als ik één ding heb geleerd, dan is het dat als merken besluiten voor podcasts te gaan, deze podcasts hun eigen strategie verdienen. Freestylen is geen optie. Voor mij lijkt het voor nu een te groot avontuur, maar ik zie wel de voordelen van podcasts. Ik vind het leuk om bij opnames te zijn, dus ik heb besloten mezelf meer als gast aan te bieden. Ik praat graag over lhbt-onderwerpen en er zijn genoeg podcasts over dit onderwerp. (Mocht je een lhbt-podcast hebben, hallo!)

Als je toch besluit om lange of korte blogs te schrijven, dan kan ik je helpen met het vergroten van je bereik. Het kost tenslotte veel werk om blogs te schrijven. Als je een hoger rendement uit dat werk wil halen, kun je vertalingen overwegen. Ik ben een professionele vertaler en ik kan je helpen. Ik vertaal van het Nederlands naar het Engels en van het Engels naar het Nederlands. Ook kan ik je helpen bij het vinden van vertalingen in andere talen. Mocht je niet zeker zijn van de kwaliteit van je werk, dan kun je het door mij laten nakijken. Mijn betaalbare tarieven vind je hier. Stuur me een e-mail om te praten over je vertaalproject! Het adres is info@budgetvertalingonline.nl. Dank je wel!