Hoe kies je de beste influencer voor je merk?

Hoe kies je de beste influencer voor je merk?

Of je het nu leuk vindt of niet, influencers zijn niet meer weg te denken uit internetmarketing. Het kan moeilijk zijn om erachter te komen wie de beste influencer is voor jouw merk. Daarom vind je in deze blog welke influencer je niet moet kiezen en vier overwegingen voor als je op zoek bent naar de beste influencer.

Deze blog heb ik geschreven met behulp van artikelen van Bianca Gregorio en Tom Martin.

‘Hoe kies je de beste influencer voor je merk?’ Of je het nu leuk vindt of niet, influencers zijn niet meer weg te denken uit internetmarketing. Het kan moeilijk zijn om erachter te komen wie de beste influencer is voor jouw merk. Daarom vind je in deze blog welke influencer je niet moet kiezen en vier overwegingen voor als je op zoek bent naar de beste influencer: http://bit.ly/BesteInfluencer

Een influencer zijn en de beste influencer nodig hebben

Ik weet hoe het is om een (micro-)influencer te zijn en er een nodig te hebben. Met mijn blog Meemoeder.com ben ik in te huren om te schrijven over je product of dienst voor het gezinsleven. Merken vertellen mij wat ze van mij als influencer nodig hebben en ik kom met een interessante invalshoek. Zo heb ik al met een mooi aantal merken mogen samenwerken.

Op het YouTubekanaal dat bij mijn blog hoort, vlog ik bij internationale lhbt-evenementen. Het begon bij ClexaCon in Las Vegas in 2018 en ik wilde in april 2019 weer gaan. Mijn budget reikte echter niet ver genoeg en dit moest ik bekendmaken in een video. Als antwoord hierop werd een crowdfundingcampagne opgericht om me alsnog naar Vegas te sturen. Binnen week haalde de campagne 111% van het doel! Ik kwam door deze campagne in de situatie dat ik zelf influencers nodig had om de campagne te promoten.

Welke influencer je niet moet kiezen

Alles heeft zijn voor- en nadelen en ook bij influencers is er het nodige commentaar geweest. Blijkbaar gebruiken sommige influencers apps en andere programma’s om likes en followers te kopen. Gregorio zegt dat 30% van de Amerikaanse en Britse influencers geen organisch publiek heeft en dat dit percentage nog hoger ligt als het gaat om micro-influencers. Dit betekent dat deze influencers gebruik maken van nepaccounts om likes, opmerkingen en volgers te ontvangen.

Ik ben geschokt door dit percentage. Als micro-influencer geeft mij dit oneerlijke concurrentie. Als merk zou dit mij ook erg boos maken. Je denkt toegang te hebben tot een aantrekkelijke account met hoge interactie, maar dan blijkt het een verspilling te zijn van je budget. Gelukkig zijn er genoeg websites en apps die je kunnen helpen om nepvolgers te herkennen. Zoek gewoon naar ‘hoe weet je of volgers bots zijn?’ of ‘how to know if followers are bots’.

Vier overwegingen voor als je op zoek bent naar de beste influencer

Het verhaal hierboven laat zien waarom het essentieel is om de beste influencer voor je merk te kiezen. Hieronder staan vier overwegingen voor als je op zoek bent naar de beste influencer voor je bedrijf:

1.     Bestudeer de betrokkenheidsstatistieken en andere inzichten

Kijk goed naar de betrokkenheid van het publiek. Dit is de beste manier om hun echtheid te controleren. Naast de cijfers moet je ook kijken naar data-analyse om een effectief marketingplan te maken. Zodra je weet wat de sterke en zwakke punten zijn van de influencer, kun je hun doelmarkt achterhalen. Er zijn hier veel hulpmiddelen voor.

2.     Neem de tijd voor social listening

Om de beste keuze te maken voor je merk, moet je een influencer kiezen die relevant is voor jouw product of dienst. Je moet de tijd nemen voor social listening om een lijst te kunnen opstellen van geschikte kandidaten. Hoe doe je dit? Je neemt de tijd om te achterhalen welke influencers al fan zijn van je merk of je producten gebruiken. Bestudeer ook wie je fans volgen. Hierdoor om je gemakkelijk uit bij degene waarop de doelgroep van je merk aansluit.

3.     Kijk naar hun technische vaardigheden

Je moet het belang van technische vaardigheden niet vergeten. Er is meer nodig dan alleen maar likes, betrokkenheid en communicatie om een merk neer te zetten, vooral als er problemen ontstaan. Het is mooi meegenomen als ze in hun campagnes goed zijn in crisismanagement of als ze wat kennis hebben van grafisch ontwerp. Dit lijkt onbeduidend, maar hiermee kunnen ze het maximale halen uit hun platform en hun merk ontwikkelen.

4.     Communiceer met ze

Het is cruciaal om breed te kijken bij het kiezen van een influencer. Soms kijk je alleen naar hun pagina en denk je al dat ze perfect zijn voor je merk. Er is veel meer nodig.

Daarom is het ook belangrijk om vooraf contact op te nemen om ze beter te leren kennen. Je kunt vragen naar eerdere projecten en campagnes en de resultaten daarvan. Aan de hand van hun antwoord kun je zien hoe ze met de minder succesvolle projecten zijn omgegaan en of ze sindsdien stappen vooruit hebben gemaakt. Als ze net pas gestart zijn, kun je vragen hoe ze met problemen in het algemeen omgaan.

Deze kleine dingen zijn van belang als je het succes van de marketingstrategie probeert te waarborgen. Gregorio zegt dat de keuze voor de influencer vergelijkbaar is met een sollicitatiegesprek. Beide partijen zetten zich in om een goede relatie op te bouwen.

Vergeet niet het verschil tussen content en marketing

Martin hoopt dat je niet het verschil tussen content en marketing vergeet tijdens je zoektocht naar de beste influencer. Te veel bedrijven gaan er ten onrechte van uit dat, wanneer iemand zich beroemd heeft gemaakt via digitale content, dit dan ook betekent dat hij of zij diezelfde bekendheid kan opbouwen voor hun bedrijf.

Het is immers vrij eenvoudig om jezelf bekend te maken via digitale contentmarketing op bijvoorbeeld YouTube of Instagram. Je verkoopt niets en staat niet onder de druk van inkomsten, denkt Martin. Als influencer kan ik zeggen dat deze laatste statement niet klopt (influencers zijn wel degelijk afhankelijk van de inkomsten die ze genereren), maar ik begrijp de afstand die Martin probeert te creëren.

Bedrijven daarentegen hebben gevestigde merken, producten, relaties met klanten en een geschiedenis. Daarom hebben klanten verwachtingen van het merk. Contentmarketing om een merk op te bouwen is dus vanaf het allereerste begin een heel ander spel. Merken hebben van de klant nodig dat ze iets kopen, bij voorkeur nu. Wanneer merken content produceren, moet die content inkomsten opleveren. Deze economische noodzaak maakt het spel anders.

Hoe haal je het meeste uit contentmarketing gemaakt door een influencer?

Veel bedrijven realiseren zich niet dat effectieve contentmarketing niet alleen kunst is. Het is ook wetenschap. En niet elke kunstenaar kan een wetenschapper zijn.

Beoordeel eerst de contentmaker niet op basis van hoe viral diegene gaat, maar op prestaties uit het verleden toen de influencer content maakte voor andere merken. Stel vragen over de werkelijke verkoop of het behalen van marketing-KPI’s.

Bekijk ze ook met hetzelfde kritische oog als dat je gebruikt voor je interne marketingcampagnes. Kan deze persoon teksten of video’s maken voor jouw merk die net zoveel liefde ontvangen en die net zo viral gaan als de content die hij of zij voor zichzelf maakt?

Beste influencer: gouden tip

Mijn gouden tip voor hier in Nederland is Linkpizza. Ik ben hier zelf al jaren aan verbonden als publisher. Als je op zoek bent naar influencers, kun je als adverteerder gemakkelijk gebruik maken van dit platform. Ze bieden een Marktplaats en houden alle statistieken overzichtelijk bij.

Wat voor mij nog belangrijker is, is dat Linkpizza heel vaak gebruikt wordt. Als publisher houd je dus je profiel actief en up-to-date, wat je niet snel doet bij een platform waar je eens in de drie jaar een opdracht krijgt. Ik kijk minimaal een keer per dag rond op het platform.

Je kunt aangeven wat je opdracht is en publishers kunnen ideeën pitchen voor jouw campagne. Bij deze pitch moet de publisher aangeven wat voor views hij of zij verwacht. Linkpizza voegt automatisch achtergrondinformatie en vorige statistieken toe. Ook houdt LinkPizza alle statistieken van lopende opdrachten bij, zodat je weet hoe het gaat met de blog, Instagrampost of video op YouTube.

Marketing met de beste influencer

Google Trends laat een verschuiving zien in de belangstelling van contentmarketing naar influencermarketing, vooral omdat adblockers steeds populairder worden. Merken zijn op zoek gegaan naar nieuwe manieren om voor de ogen van hun klanten te blijven en influencermarketing lijkt het antwoord te zijn. In Why to Expect More from Influencer Marketing Now zul je zien dat influencermarketing tegenwoordig flink verfijnd is en dat het belangrijk is om influencermarketing op te nemen in je marketingmix.