Je Bedrijfsnaam: Denk Goed Na!

Je Bedrijfsnaam: Denk Goed Na!

Bij het opstarten van je eigen bedrijf zijn er tientallen zaken waar je over moet nadenken. Je begint waarschijnlijk bij de reden waarom je dat eigen bedrijf wil starten: je hebt een goed idee waarvan je denkt dat mensen er veel aan gaan hebben en je wilt dat in werking gaan zetten. Opeens komen er zoveel randzaken op je af die óók goed geregeld moeten zijn. Te denken valt aan de administratie, financiering, marketing en strategie. Eerder hielp ik je al in mijn blog Het Starten Van Je Eigen Bedrijf – Tip 1: Lezen en Het Starten Van Je Eigen Bedrijf – Tip 2: Netwerken. Vandaag ga ik je helpen met iets wat ik zelf een leuk onderdeel van het proces vind: je bedrijfsnaam. Waar moet je op letten? Wat is wel handig en wat is niet handig? Ik heb een aantal tips voor je!

‘Je Bedrijfsnaam: Denk Goed Na!’ Bij het opstarten van je eigen bedrijf zijn er tientallen zaken waar je over moet nadenken. Vandaag ga ik je helpen met iets wat ik zelf een leuk onderdeel van het proces vind: je bedrijfsnaam. Waar moet je op letten? Wat is wel handig en wat is niet handig? Ik heb een aantal tips voor je: http://bit.ly/Bedrijfsnaam

Je bedrijfsnaam moet herkenbaar zijn

Boekhoudprogramma Vergelijken geeft de voorkeur aan een bedrijfsnaam die meteen herkenbaar is, zowel voor nieuwe klanten als voor bestaande klanten. Volgens hen hangt het succes van je bedrijf af van het feit of de bedrijfsnaam beschrijft wat je doet en of deze goed blijft hangen. Zij waarschuwen je voor bedrijfsnamen die zich op twee manieren laten uitspreken en bedrijfsnamen die bestaan uit samentrekkingen: “Dat lijkt vaak leuk, maar kan lastig zijn voor klanten die niet meteen begrijpen waar het om gaat.” Boekhoudprogramma Vergelijken laat de visie op bedrijfsnamen duidelijk zien in de eigen bedrijfsnaam: er is geen twijfel over mogelijk, daar kun je boekhoudprogramma’s vergelijken!

Tien tips voor een goede bedrijfsnaam

Volgens De Naamafdeling wordt de ontwikkeling van een merk- of bedrijfsnaam vaak als futiliteit gezien. Zij vinden echter dat het een belangrijk onderdeel van het DNA van een bedrijf is. Bovendien is het vaak de eerste kans om indruk mee te maken. Zij geven daarom tien tips voor het ontwikkelen van een goede merk- of bedrijfsnaam:

1)     Val op

Dagelijks worden consumenten met honderden merken geconfronteerd, waardoor het van belang is om op te vallen. Net als Boekhoudprogramma Vergelijken vinden ze het belangrijk dat een naam blijft hangen. Ze raden je aan om origineel te zijn en een naam te kiezen die anders is dan gebruikelijk binnen je categorie.

2)     Bedenk een naam die makkelijk uit te spreken is

De reden hiervoor lijkt in eerste instantie voor zichzelf te spreken: waarom zou je het je doelgroep onnodig moeilijk maken? Uit onderzoek blijkt echter ook dat een makkelijk uit te spreken merknaam bij startups een positieve invloed heeft op het verkrijgen van investeringen. Dat is niet geheel onbelangrijk!

3)     Let op taal en cultuur

Als vertaler vind ik dit punt belangrijk. Een merknaam kan in Nederland leuk klinken, maar in het buitenland kan het andere associaties oproepen. Voorbeelden genoeg online! Naast taal kunnen ook culturele of andere regionale zaken een rol spelen.

4)     Kies een duurzame naam

Merknamen kunnen op een bepaald moment in fashion lijken, maar later juist gedateerd. Let daarom bij het ontwikkelen van een naam goed op de houdbaarheid. Voorbeelden zijn namen met een jaartal (Flyer2000), startend met een kleine ‘i’ (zoals Apple) of een kleine ‘e’ (voor ‘electronic’) of zonder klinkers (VNDG).

5)     Wees niet te beschrijvend

Namen die te beschrijvend zijn over het productaanbod gaan over het algemeen niet lang mee. Denk aan snelle technologische ontwikkelingen en aan uitbreidingen in het assortiment. CD-ROM-LAND kan niet meer en Videoland kan nog net. Ten slotte zijn beschrijvende namen niet of nauwelijks te registeren als merknaam, waardoor eenieder mee kan liften op jouw naam.

6)     Wees niet te abstract

Een bedrijfsnaam mag best iets geks hebben, maar overdrijf niet. Een naam die bestaat uit een willekeurige verzameling letters zal moeilijk beklijven en ook afkortingen helpen niet. De betekenis is bekend bij de bedenker, maar anderen weten niet waar de bedrijfsnaam voor staat. Kies een naam die relevante behoeften, associaties en waarden van de afnemer aanspreekt.

7)     Staar je niet blind op een .com-naam

Het hebben van een .com-domeinnaam klinkt stoer, maar is voor een Nederlands bedrijf niet noodzakelijk. Bovendien is de kans op een ‘normale’ .com-domeinnaam niet meer erg groot. Bedenk dus vooraf of je internationale ambities hebt.

8)     Gebruik niet je eigen naam

Je bedrijf komt bij voorbaat als klein en weinig ambitieus over. Dat wil je te alle tijden voorkomen.

9)     Check en claim

Doe altijd een handelsnaamcheck bij de Kamer van Koophandel. Een merknaam is zo mogelijk nog belangrijker. Vergeet daarom niet ook het Benelux Bureau voor het Intellectuele Eigendom (het merkenregister) te raadplegen of laat een merkonderzoek uitvoeren door een merkenbureau. Zij kunnen beoordelen of de bestaande handels- en merknamen te veel lijken op jouw bedrijfsnaam.

10)  Maak gebruik van een deskundige

Neem de ontwikkeling van een merknaam serieus. Kom je er zelf niet uit, schroom niet om extern advies in te huren. Een extern adviseur kan objectiever oordelen en zich beter verplaatsen in de doelgroep.

Internationale ambities

Zoals je ziet, is een bedrijfsnaam een van de eerste stappen bij het oprichten van je bedrijf en komt er nogal wat bij kijken, zoals een vooruitziende blik met betrekking tot welke markten je wilt betreden.

Mocht je internationale ambities hebben, dan kan ik je helpen. Ik vertaal Nederlands <> Engels voor de zakelijke markt en help graag startende ondernemers tegen een betaalbaar tarief. Voorbeelden van teksten waar ik vaak aan werk, zijn bedrijfsplannen, websites, algemene voorwaarden, presentaties, cursusmateriaal en managementboeken. Laat je me weten aan welke internationale ambities je aan zit te denken? Neem contact met me op via info@budgetvertalingonline.nl!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anti-spam: *